6.4 Verschillende boodschappen
doelgroep
Als het goed is, gaat u uw verhaal aan verschillende mensen vertellen. U bent immers op zoek naar zo veel mogelijk investeerders. Het is om die reden belangrijk uw boodschap aan te passen aan de verschillende groepen mensen die u wilt bereiken. Iedere doelgroep krijgt zijn eigen verhaal, aangepast aan de interesses, het taalgebruik en de belevingswereld van die groep.
6.4.1 Segmenteren
onderverdelen
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen waarop u zich in dit geval met uw crowdfundingcampagne richt. Mensen die bepaalde kenmerken delen, zoals opleiding of geslacht, kunt u op basis van die gemene deler onderscheiden. Zo kunt u zich richten op de doelgroep ‘hogeropgeleiden’ of ‘mannen’. Het verder onderverdelen van doelgroepen heet doelgroepsegmentatie.
6.4.2 Hoe onderscheiden?
politiek
regio
leeftijd
burgerlijke staat
Het segmenteren van doelgroepen kunt u op verschillende manieren aanpakken.
- Psychografisch: segmentatie vindt plaats aan de hand van de levenshouding en interesses van een persoon. U kunt denken aan iemands politieke of religieuze overtuiging, zijn of haar levensstijl en normen en waarden.
- Geografisch: u segmenteert op geografische gegevens zoals het land, de regio, plaats of postcodegebied.
- Demografisch: u onderscheidt demografische kenmerken van een persoon om de groep te bepalen. Denk aan zaken zoals leeftijd, huishouden, geslacht en land van herkomst.
- Economisch: segmentatie vindt plaats op basis van sociaal-economische aspecten, zoals opleiding, besteedbaar inkomen en beroep.
- Levensfase: de levensfase waar mensen zich in bevinden bepaalt de groep. Denk aan de burgerlijke staat, het hebben van kinderen of mensen die hun pensioen naderen.
- Gedrag: de indeling gebeurt op basis van kenmerken in bijvoorbeeld koopgedrag. Denk maar aan mensen die trouw zijn aan een merk of grootgebruiker zijn van een bepaald product en dus tot een vaste groep klanten kunnen worden gerekend.
6.4.3 Eigen boodschap
community
Het idee is dat u tijdens de campagne iedere doelgroep met een eigen boodschap aanspreekt via zijn eigen communicatiekanaal. U kunt dit doen door uw netwerk in subdoelgroepen in te delen. U wilt de crowd zo persoonlijk mogelijk aanspreken. Hoe persoonlijker uw boodschap, hoe groter de kans dat mensen zich aangesproken en betrokken voelen, en dus bereid zijn te investeren. Het is ook de manier om van het publiek een community te maken die ervoor zorgt dat uw campagne zich via het sneeuwbaleffect verspreidt.
Maak van klanten investeerders. Door de betrokkenheid en participatie van klanten als investeerders wordt uw product of project namelijk direct getest.
6.4.4 Eigen kanaal
social media
De verschillende doelgroepen hebben vaak ook eigen manieren van mediagebruik. Het ene communicatiekanaal heeft de voorkeur boven het andere. Bepaalde groepen gebruiken bijvoorbeeld meer Twitter en andere zijn terug te vinden op Facebook. Het gaat om online en offline communicatiekanalen. Crowdfunding gebeurt vooral online, dus het ligt voor de hand om aan de sociale media te denken. Maar vergeet ook de inzet van offline kanalen niet: u kunt tijdens uw campagne bijvoorbeeld een evenement organiseren.