U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding5. Kostenplaatje voor uw crowdfundingcampagne5.7 Rendement van crowdfunding

5.7 Rendement van crowdfunding

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

verlies

U wilt natuurlijk graag weten wat de return on investment (ROI) van crowdfunding is. Dit soort activiteiten moet u immers kunnen verantwoorden. Ook investeerders willen graag weten wat het rendement op een investering is. Levert de investering een verlies op, dan is de ROI een negatief getal. Is er sprake van winst, dan is de ROI een positief getal.

Rendement

Naast de ROI zijn er enkele andere aspecten die interessant zijn om te bekijken voor het rendement van crowdfunding:

  • Levert het sales op?
  • Creëert het werkgelegenheid?
  • Heeft het effect op vervolginvesteringen?

5.7.1 Sales

verkoopcijfers

Uit onderzoek blijkt dat crowdfunding een positief effect heeft op de verkoopcijfers van een onderneming. Of het nu gaat om crowdfunding via leningen, donaties of aandelen: een crowdfundingactie van een bestaande onderneming zorgt voor een stijging van de verkoop met gemiddeld 24%. Dit is op zich niet verwonderlijk, want het doel van deze financieringsvorm is immers de ‘massa’ te bereiken. Ook als mensen niet deelnemen aan het project, hebben ze toch op een positieve manier kennisgemaakt met uw onderneming.

5.7.2 Werkgelegenheid

effecten

Ook voor de werkgelegenheid blijkt crowdfunding positieve effecten te hebben: niet zo groot als bij de hiervoor genoemde sales, maar hetzelfde onderzoek stelt dat crowdfunding banen creëert.

werknemers

Meer dan 90% van de respondenten gaf aan 2,2 fte’s aan nieuwe werknemers te hebben aangenomen na het doen van een crowdfundingactie. Ook liet bijna de helft weten de intentie te hebben om met het crowdfundingproject nieuwe banen te creëren.

Kennis over crowdfunding vergroten

Er bestaat een groot gebrek aan kennis en ervaring bij mkb-adviseurs over nieuwe vormen van financiering, zoals crowdfunding. Dit terwijl alternatieve financiering steeds belangrijker wordt voor het mkb. De nieuwe Stichting MKB Financiering (SMF) gaat nu educatie op het gebied van alternatieve financiering voor financieel adviseurs faciliteren om de kennis over deze financieringsvorm bij het mkb te vergroten. Ook komt er eind 2019 een gedragscode om mkb-ondernemers zo goed mogelijk te informeren over wat zij van investeerders mogen verwachten. SMF is opgericht door de bekendste crowdfundingplatforms in Nederland, waaronder Collin Crowdfund, Funding Circle en NPEX.

5.7.3 Vervolginvesteringen

neveneffect

Het onderzoek wijst uit dat crowdfunding geen afschrikwekkend effect heeft op vervolginvesteringen. Bij geslaagde crowdfundingprojecten kan bijna 30% binnen drie maanden een succesvolle financieringsronde met een traditionele investeerder melden. Positief neveneffect, zo ontdekten de onderzoekers, is dat traditionele investeerders hun angst voor een alternatieve methode als crowdfunding blijkbaar aan het overwinnen zijn.