5.2 Kosten van een platform
Zowel het plaatsen van een campagne op een crowdfundingplatform als op een eigen website brengt kosten met zich mee. Wel kent iedere vorm zijn eigen prijskaartje. Dit prijskaartje kan van invloed zijn op de keuze voor de ene of de andere oplossing.
5.2.1 No cure, no pay
opstartkosten
Over het algemeen zijn de opstartkosten bij een platform een stuk lager dan als u een eigen website lanceert. Het overgrote deel van de Nederlandse platforms werkt namelijk op basis van no cure, no pay.
inschrijfkosten
Als het u niet lukt om uw doel te bereiken, betaalt u alleen de inschrijfkosten. Haalt u het beoogde doel wel, dan berekent het platform als fee vaak een bepaald percentage over het opgehaalde bedrag. Dit percentage verschilt per platform. Maar de kosten hangen ook af van de hoogte van het gestelde bedrag en van de looptijd.
5.2.2 Kostenposten
commissie
Bij deelname aan een platform moet u rekening houden met diverse kostenposten. Denk onder meer aan:
- het inschrijfgeld: het bedrag dat u betaalt voor het aanmelden van uw project. Meestal is dit een vast tarief.
- de eenmalige commissie voor het behalen van het doel. Dit bedrag is een percentage van het ingezamelde bedrag.
- overige kosten, zoals administratiekosten of kosten voor juridische zaken.
Rekenvoorbeeld
eenmalig
tools
U kunt eenvoudig de totale kosten berekenen van een platform dat een vast inschrijfbedrag en eenmalige commissie bij succes hanteert. Stel dat uw doel is om € 50.000 te crowdfunden. Het platform berekent € 500 voor het inschrijven en plaatsen van uw project. Daar komt een fee van 5% bij. Dan betaalt u bij een succesvolle campagne: € 500 + (5% van € 50.000) = € 3.000.
5.2.3 Vergelijken platforms
overzicht
Er zijn een aantal (online) tools beschikbaar waarmee u de kosten van diverse crowdfundingplatforms op overzichtelijke wijze in kaart kunt brengen. Zo kunt u met Fundwijzer.nl alle informatie over kosten die de verschillende platforms hanteren naast elkaar zetten en een vergelijking maken. Doel van Fundwijzer is overzicht te bieden over het hele veld van alternatieve financieringen. Crowdfunding is er daar één van. Fundwijzer biedt een overzicht met beschrijvingen van crowdfundingplatforms en van individuele projecten. Dit helpt u snel een vergelijking te maken, zonder zelf alle prijzen en voorwaarden op een rij te hoeven zetten.
Kosten verschillen sterk per platform
De kosten van een crowdfundingcampagne verschillen sterk per platform. Zo is uw onderneming voor een campagne van € 150.000, met een looptijd van zestig maanden via CrowdAboutNow of Symbid al gauw meer dan € 10.000 kwijt. Symbid vraagt bijvoorbeeld naast een commissie ook een standaardbedrag voor notariskosten en administratiekosten. U betaalt echter voor dezelfde campagne bij Funding Circle € 7.500 en bij DuurzaamInvesteren slechts € 4.500.