U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding5. Kostenplaatje voor uw crowdfundingcampagne5.1 Soorten kostenposten

5.1 Soorten kostenposten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

arbeidsuren

diensten

In principe krijgt uw onderneming bij crowdfunding met twee soorten kosten te maken:

  • arbeidsuren van uzelf en eventueel andere medewerkers van uw onderneming;
  • diensten van derden voor bijvoorbeeld advies of productie. Hieronder vallen ook de kosten voor het plaatsen van uw campagne op een crowdfundingplatform.

5.1.1 Arbeidsuren

tijd

Of u nu kiest voor een crowdfundingactie via een platform of via een eigen website, crowdfunden gaat u tijd kosten. Onderschat de hoeveelheid tijd die deze vorm van financieren vraagt niet.

aandacht

Juist uw betrokkenheid en inzet maken dat een project de aandacht krijgt die nodig is om anderen warm te maken voor uw idee. Het is niet iets dat u ‘even erbij’ doet. Wellicht wilt u zelf een evenement organiseren. Ook moet iemand het nieuws over het project bijhouden en de contacten op de hoogte houden. En na afloop van de campagne volgt natuurlijk de uitkering van de beloningen.

5.1.2 Derden

strategie

Derden inhuren kan noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld advies in te winnen. Denk ook aan zaken, zoals:

  • het helpen opzetten van een strategie en campagne;
  • hulp bij het selecteren van een platform;
  • het optuigen van uw eigen website met crowdfundingtools.

Ook het plaatsen van uw project op een platform – gesteld dat u daar voor kiest – kost geld. Dan is er natuurlijk nog de tegenprestatie, in natura of geld.

Het is lastig om een gemiddeld bedrag voor een crowdfundingcampagne te noemen. Ook een berekening van het aantal uren dat uw onderneming daarvoor moet uittrekken is niet te geven. Dit hangt namelijk allemaal af van het doel, de looptijd en het bedrag dat u wilt ophalen.

Communicatiemiddelen

Verder is er de productie van communicatiemiddelen voor de campagne (zie hoofdstuk 7). Denk hierbij aan:

  • het maken van een gelikte video om uw project te presenteren;
  • het ontwerpen van een logo of huisstijl voor uw project.