3.5 Waar investeerders op letten
verplaatsen
U maakt een afweging voor een vorm van crowdfunding en eventueel platform, maar dat doet een investeerder natuurlijk ook. Het is goed u te verplaatsen in de investeerder en vanuit zijn beleving naar uw eigen project te kijken.
3.5.1 Aandachtspunten
bekend
De vele verschillende crowdfundingplatforms geven investeerders een ruim aanbod van mogelijkheden. Aspecten waar investeerders op kunnen letten bij de selectie van een project zijn:
- of het doel persoonlijk aanspreekt. De keuze voor investering in projecten is het beste te maken op een gebied dat al bekend is. Bij bekende activiteiten of producten is een project of ondernemingsplan beter in te schatten;
- looptijd van het project;
- inschatting van de kwaliteiten van de onderneming. Investeerders kijken naar jaarrekeningen van uw onderneming, maar ook naar de omgeving van uw onderneming, zoals hoeveel faillissementen er zijn in uw branche; trackrecord van de onderneming. Investeerders (vooral andere ondernemingen) kijken welke successen uw onderneming al heeft behaald of welke ervaring u in uw bedrijfstak heeft;
- een evenwichtige verhouding tussen risico en rendement.
De kracht van crowdfunding is dat vrijwel iedereen kan investeren. De enige voorwaarden die gelden voor iedere investeerder is dat hij: achttien jaar of ouder is, een ingezetene is van Nederland en handelingsbekwaam is.
3.5.2 Tussentijds veranderen
terugvragen
In principe kan een investeerder tussentijds niet zijn geld terugvragen. Hij investeert zijn geld voor de afgesproken looptijd. Het is dus verstandig de optie voor de investeerder om de looptijd tussentijds aan te passen, uit te sluiten. Voor vrijwel alle crowdfundingprojecten geldt immers dat u binnen een bepaalde termijn het bedrag moet ophalen. Bij crowdfunding vindt het ingediende project pas doorgang als alle benodigde financiering binnen is. Lukt dit niet, dan krijgt de investeerder zijn hele investering terug.
3.5.3 Meer dan doelbedrag
stopzetten
Stel dat u zo’n aantrekkelijk idee heeft dat er veel investeerders op uw project afkomen. Dan kan het gebeuren dat u meer geld ophaalt dan het streefbedrag. Op dat moment kunt u kiezen of u de campagne stopzet of laat doorlopen.