U bent hier

Onderneming & Administratie
Administratie bij in en uit dienst10. Transitievergoeding10.3 Mogelijke aftrekposten

10.3 Mogelijke aftrekposten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2021

onder voorwaarden

Als u bepaalde kosten heeft gemaakt voor de ontslagen werknemer, mag u die onder voorwaarden op de transitievergoeding in mindering brengen, waardoor u minder betaalt.

Kosten

transitiekosten

inzetbaarheidskosten

Alleen zogeheten transitiekosten en inzetbaarheidskosten komen voor deze aftrekmogelijkheid in aanmerking:

  • Transitiekosten zijn de kosten die zijn gemaakt vanwege het aanstaande ontslag, om (een periode van) werkloosheid na uitdiensttreding te voorkomen (of te verkorten). Denk hierbij aan kosten voor (om)scholing of een outplacementtraject. Loonkosten gelden niet als transitiekosten, tenzij het gaat om loonkosten vanwege een verlengde opzegtermijn met vrijstelling van werkzaamheden.
  • Inzetbaarheidskosten zijn de kosten die al tijdens het dienstverband zijn gemaakt ter bevordering van de inzetbaarheid van de werknemer binnen of buiten uw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een cursus coachingsvaardigheden terwijl de huidige functie daar geen aanleiding voor geeft. Het gaat hierbij om inzetbaarheidskosten gericht op een andere functie bij een andere werkgever of bij uw organisatie (dat laatste geldt sinds 1 juli 2020). Kosten voor vervulling van de huidige functie zijn niet aftrekbaar. Datzelfde geldt voor kosten die u maakt wegens een wettelijke verplichting, zoals re-integratiekosten.

tijdens of na de periode

Het moet hierbij gaan om kosten die zijn gemaakt tijdens of na de periode waarover de transitievergoeding wordt berekend, waarbij de inzetbaarheidskosten in de vijf jaar voor het einde van het contract moeten zijn gemaakt (of in de schriftelijk vastgelegde kortere of langere periode).

Het kan zijn dat uw organisatie (of de ex-werkgever bij opvolgend werkgeverschap) de werknemer bij een eerder ontslag al transitievergoeding heeft betaald. Dan mag u dat bedrag – van vóór eventuele kostenaftrek – in mindering brengen op de vergoeding voor het huidige ontslag.

Voorwaarden

kosten zelf gemaakt

toestemming voor aftrek

minder kosten

Voor het in aftrek kunnen brengen van de transitie- en inzetbaarheidskosten moet aan deze voorwaarden zijn voldaan:

  • Uw onderneming heeft de kosten zelf gemaakt en kan de kosten ook niet ergens anders declareren of op de werknemer verhalen.
  • U heeft de kosten gespecificeerd vóór u ze maakt en heeft de werknemer schriftelijk over deze kosten geïnformeerd.
  • De werknemer geeft vooraf schriftelijk toestemming voor de aftrek (dat is niet nodig als hierover al afspraken in de cao staan of met de ondernemingsraad zijn gemaakt).
  • U moet de kosten hebben gemaakt ten behoeve van de ontslagen werknemer.
  • Het gaat om kosten die in redelijke verhouding staan tot het doel waarvoor u ze heeft gemaakt.

Regelingen voor compensatie vergoeding

bij UWV aanvragen

Een andere manier waarop uw onderneming minder kosten heeft aan de transitievergoeding is het gebruik van een compensatieregeling van UWV. U kunt onder voorwaarden compensatie krijgen in twee situaties:

  • U heeft de werknemer ontslagen wegens langdurige arbeidsongeschiktheid, oftewel na twee jaar ziekte (regeling bestaat sinds 1 april 2020). U moet de compensatie bij UWV aanvragen binnen zes maanden na betaling van de volledige transitievergoeding.
  • Uw organisatie kwalificeert als kleine werkgever – dat is het geval bij minder dan 25 werknemers – en wordt beëindigd door pensionering of overlijden van de werkgever (regeling bestaat sinds 1 januari 2021). U moet de compensatie aanvragen binnen 12 maanden na de ontslagaanvraag wegens bedrijfsbeëindiging bij UWV.

uitgesteld

De voorgenomen compensatieregeling bij bedrijfsbeëindiging wegens ziekte of gebreken van de werkgever is tot nader orde uitgesteld.