U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfsimago3. Online bedrijfsimago: ­inzet van social media3.1 Welke socialmediaplatformen zijn er?

3.1 Welke socialmediaplatformen zijn er?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

kansen ­mislopen

Ieder sociaal netwerk heeft zo zijn eigen karakter. Wees u hiervan bewust. Als u de verkeerde keuze maakt, kunt u kansen mislopen en dat wilt u natuurlijk voorkomen. Welke social media zijn er en hoe kunt u die het beste inzetten?

3.1.1 Keuzes

Hieronder vindt u een aantal belangrijke platformen met een korte uitleg daarbij. Kijk vooral wat er voor uw onderneming het beste werkt.

Facebook

groepspagina

bedrijfspagina

Bij Facebook kunt u kiezen voor een bedrijfspagina of groepspagina.

  • Een groepspagina is geschikt voor een besloten groep; iemand kan er alleen aan deelnemen als hij wordt uitgenodigd door een (mede)beheerder van de groepspagina. Een groepspagina kan handig zijn om volgers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en uitnodigingen te sturen voor een besloten evenement. Een voetbalteam zal hier bijvoorbeeld voor kiezen.
  • Een bedrijfspagina is meer geschikt voor merken, producten en diensten van uw onderneming. Deze kunt u inzetten voor promotie en voor het bereiken van een groot publiek. Bij het aanmaken van een bedrijfspagina kiest u uit verschillende categorieën zoals merk of product, instelling of organisatie. Daarnaast geeft u aan in welke branche u actief bent.

Facebook kunt u gebruiken om informatie te delen, foto’s te plaatsen, video’s te uploaden of evenementen te organiseren. Door het delen, leuk vinden, taggen en reageren, is er veel interactie mogelijk.

Instagram

visual ­storytelling

Bij Instagram draait het vooral om het delen van foto’s, filmpjes en live streaming. Het is daarom ideaal voor ‘visual storytelling’, dus om uw producten te tonen en het proces erachter. De content die goed lijkt te werken, is een mooie mix van merkgerelateerde foto’s en video’s en persoonlijke updates. U kunt een bedrijfsprofiel maken op Instagram. Het voordeel daarvan is dat u meer inzicht krijgt in de statistieken, aanvullende contactgegevens kunt invullen en op ieder moment kunt adverteren. Zorg ervoor dat u actief en zichtbaar bent op Instagram, zodat uw volgers op de hoogte blijven en uw onderneming niet vergeten.

X

real time ­microbloggen

Bij X kunt u korte berichten van maximaal 280 tekens delen. Mensen kunnen op uw berichten reageren en uw onderneming volgen. Op de hoofdpagina van uw account plaatst u een mini-bio, zodat gebruikers weten wat u te bieden heeft. X wordt ook wel ‘real time microbloggen’ genoemd. X is een makkelijke manier om in contact te komen met uw doelgroepen, meer naamsbekendheid te krijgen of reclame te maken. Ook kan X een mogelijkheid zijn om contact op te nemen met de klantenservice van uw onderneming.

Richtlijnen voor gebruik social media

transparant

een gezicht geven

Of uw onderneming nu op zeven verschillende platformen actief is of alleen een account heeft op de ‘grote jongens’; er zijn een aantal richtlijnen die u moet volgen bij het gebruik van social media:

  • Wees helder en eerlijk in de communicatie met de doelgroep. Stel zaken niet altijd te rooskleurig voor: juist door eerlijk en transparant te zijn, wekt u vertrouwen.
  • Reageer niet te snel, maar luister eerst. Het is verstandig om even toe te kijken en te observeren hoe de verhoudingen liggen voordat u zich in een discussie stort.
  • Geef uw onderneming een gezicht op social media. Mensen praten graag met andere mensen. Plaats bijvoorbeeld leuke foto’s van de werknemers die namens uw onderneming reageren op het platform en zorg voor een goede omslagfoto.
  • Heeft u even geen goede ideeën? Kijk dan goed wat andere ondernemingen doen. Praat over mogelijke ideeën met uw klanten én uw werknemers.

LinkedIn

eerstegraads

Op LinkedIn kunnen professionals een persoonlijk zakelijk netwerk opbouwen, dat bestaat uit eerste-, tweede- en derdegraads contacten:

  • Eerstegraads: personen met wie u als gebruiker rechtstreeks bent verbonden omdat zij uw contactverzoek hebben geaccepteerd of omdat u op hun uitnodiging bent ingegaan. U ziet naast hun naam ‘1ste’ staan in de zoekresultaten en op hun profiel. U kunt contact met hen opnemen door een bericht op LinkedIn te versturen.
  • Tweedegraads: personen die verbonden zijn met uw eerstegraads contacten. U ziet naast hun naam ‘2de’ staan in zoekresultaten en op hun profiel. U kunt hun een uitnodiging sturen door op ‘Connectie maken’ te klikken of contact op te nemen via een InMail.
  • Derdegraads: personen die verbonden zijn met uw tweedegraads contacten. U ziet ‘3de’ staan naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel. In principe kunt u alleen contact met hen opnemen via een InMail.

LinkedIn - bedrijfsprofiel

zakelijke ­netwerksite

goede eerste indruk

LinkedIn is een zakelijke netwerkwebsite, maar mensen gebruiken de website ook om zich een beeld te vormen van een onderneming. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voorafgaand aan een sollicitatie, netwerkgesprek of zakelijke onderhandeling. Uw onderneming kan daarom ook een bedrijfsprofiel maken. Relaties krijgen daardoor een goede eerste indruk van uw onderneming. Beschrijf in het bedrijfsprofiel kort en bondig wat uw expertise is, vul het profiel zo volledig mogelijk in en gebruik relevante trefwoorden. Daarmee vergroot u immers niet alleen de leesbaarheid, maar ook de online vindbaarheid van uw bedrijfsprofiel.

Om goed in beeld te blijven, kunt u regelmatig updates op uw profiel plaatsen. Deze updates zijn dan te zien in de feed van de volgers van uw onderneming.

LinkedIn-groepen

relaties ­opbouwen

Naast het bedrijfsprofiel zijn groepen het tweede grote onderdeel op LinkedIn voor ondernemingen. Het is de kunst om een voor u werkbaar systeem te ontwikkelen, zodat u via LinkedIn-groepen relaties kunt opbouwen. Als u bijvoorbeeld evenementen of trainingen organiseert, kunt u daar een LinkedIn-groep aan koppelen. Deze groep biedt de deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen, tips uit te wisselen en met elkaar in contact te komen en te blijven.

YouTube

zoekmachine

YouTube is het platform om video’s te delen. U kunt een apart kanaal maken voor uw onderneming. Zorg voor een aantrekkelijke en herkenbare opmaak. U kunt bijvoorbeeld ook het logo opnemen op uw kanaal. Daarnaast is het goed om te weten dat YouTube een zoekmachine is. Net als bij Google is het dus belangrijk dat uw onderneming goed vindbaar is in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken in de titel van de video, de videobeschrijving en zelfs in de thumbnail.

Pinterest

digitaal ­prikbord

Het idee van Pinterest is simpel: iedereen krijgt een digitaal prikbord en mag daar allerlei afbeeldingen op ‘vastpinnen’. Anderen kunnen daar vervolgens op reageren. U kunt een button met de tekst ‘volg mij op Pinterest’ op uw website plaatsen. Verder kunt u bezoekers aanmoedigen om de afbeeldingen op uw website – bijvoorbeeld van producten – vast te pinnen op een prikbord. Pinterest kan uw onderneming op die manier grotere naamsbekendheid opleveren.

Snapchat

snapcode

Bij Snapchat kunnen gebruikers foto’s of korte filmpjes met elkaar delen. Berichten op Snapchat worden automatisch verwijderd zodra ze zijn bekeken of verlopen. Uw onderneming is te vinden door op de exacte gebruikersnaam te zoeken of door de specifieke QR-code (de snapcode) te scannen. Ondernemingen kunnen ook adverteren op Snapchat.

WhatsApp

klantenservice

Veel mensen maken privé al gebruik van WhatsApp. Steeds meer ondernemingen gebruiken WhatsApp ook zakelijk, bijvoorbeeld als onderdeel van de klantenservice. WhatsApp Business biedt verschillende functionaliteiten die het makkelijker maken om klanten persoonlijk te helpen. U kunt een bedrijfsprofiel voor uw onderneming aanmaken. Daarnaast is het mogelijk om automatisch antwoorden te versturen en templates voor berichten in te stellen. Het gebruik van labels voor gesprekken, maakt het contact met de klant ook een stuk makkelijker.

TikTok

jonge ­doelgroep

Op TikTok is het mogelijk om zelfgemaakte video’s van maximaal zestig seconden te plaatsen en te bekijken. Het is vooral de jonge doelgroep (tussen de tien en twintig jaar) die van dit platform gebruikmaakt. Dit platform is dus vooral geschikt om uw producten en diensten te promoten. Let hierbij wel op de richtlijnen van TikTok en zorg ervoor dat het niet te veel reclame is. Het is daarnaast ook mogelijk om te adverteren op TikTok.

3.1.2 Onderscheid tussen platforms

mening ­vormen

stimuleren

verloren ­moment

iets doen of delen

nieuwe trends

Ieder socialmediaplatform overtreft andere platformen op minstens één vlak. Gebruik dat onderscheid bij het inzetten van een bepaald platform voor een bepaald doel. U kunt social media inzetten voor de volgende doelen:

  • Informatie: als uw onderneming informatie geeft of nieuws meldt, of als u informatie geeft die mensen kan helpen bij het vormen van hun mening, kunt u het beste X of LinkedIn inzetten. Instagram is daarvoor bijvoorbeeld minder geschikt.
  • Praktische bruikbaarheid: wilt u content aanbieden waarmee klanten ideeën kunnen opdoen, of waarmee u hen wilt stimuleren om bijvoorbeeld een andere website te bezoeken voor meer informatie? Dan sluiten Instagram en Pinterest erg goed aan. Het minst geschikte platform hiervoor is Snapchat.
  • Sociale factor: Facebook en X passen het beste bij berichten die dienen als gespreksstof met vrienden en familie. LinkedIn is duidelijk het zakelijkste platform.
  • Transformatie: wilt u met uw boodschap mensen laten genieten, ontspannen, of een vrolijk gevoel geven? Dan zijn Instagram en YouTube geschikte social media. LinkedIn en X sluiten minder goed aan bij dit doel.
  • Tijdverdrijf: als u wilt dat klanten uw social media bezoeken om een verloren moment te vullen, zijn Instagram, YouTube en Facebook hiervoor het meest geschikt, LinkedIn het minst.
  • Stimulans: om klanten enthousiast of nieuwsgierig te maken, of wanneer u unieke content wilt inzetten, sluiten Instagram en Pinterest erg goed aan. LinkedIn is minder geschikt.
  • Identificatie: gebruikers laten meeleven, zich betrokken laten voelen of zich ergens in laten herkennen, sluit het beste aan bij de beleving van Facebook, Instagram en X. Dit type content is minder geschikt voor YouTube en LinkedIn.
  • Sociale interactie: wilt u dat gebruikers naar aanleiding van uw boodschap samen met anderen iets gaan doen of delen, dan zijn Facebook en Snapchat erg geschikt. YouTube en Pinterest sluiten niet goed aan bij dit type communicatie.
  • Innovatie: Pinterest is verreweg het meest geschikte platform als u wilt communiceren over nieuwe trends of verrassende dingen. Snapchat is hiervoor minder geschikt.
  • Actualiteit: om klanten snel op de hoogte te stellen, zijn X en Linked­In een goede keuze. Communicatie op Pinterest en YouTube past minder goed bij dit doel.

Communicatie over uw onderneming wordt op verschillende platformen anders beleefd. Klakkeloos hetzelfde bericht overplaatsen, is dus sterk af te raden. Bied voor elk platform andere content aan!