4. Duurzaam ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is steeds belangrijker in de bedrijfsvoering van uw onderneming. Het uitgangspunt hierbij is het streven naar een balans tussen de drie P’s: people (mensen), planet (milieu) en profit (bedrijfswinst). Daarnaast kan uw onderneming zich inzetten voor goede doelen of iets sponsoren. Waar moet uw onderneming allemaal op letten bij duurzaam ondernemen? Valt geld geven aan een goed doel ook onder het MVO-beleid?
waardecreatie
containerbegrip
Een belangrijk doel van elke onderneming is het creëren van waarde. Voor aandeelhouders werd die waardecreatie lange tijd uitgedrukt in winst. Maar de visie daarop is veranderd sinds MVO steeds meer in de belangstelling staat. Waardecreatie zit niet langer meer alleen in tastbare zaken zoals geld of investeringen in nieuwe technologieën en producten. Ook minder tastbare aspecten, zoals het bewustzijn van de eigen marktpositie, bedrijfsimago, servicegerichtheid en aandacht voor duurzaamheid zijn belangrijk.
Verschil MVO en duurzaam ondernemen
MVO en duurzaam ondernemen zijn containerbegrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Beide begrippen gaan over ondernemen met gezond verstand. Het feitelijke verschil tussen beide is dat MVO een sociale achtergrond heeft en duurzaam ondernemen een ecologische, milieu-achtergrond heeft (wat willen de stakeholders).