U bent hier

4. Duurzaam ondernemen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is steeds belangrijker in de bedrijfsvoering van uw onderneming. Het uitgangspunt hierbij is het streven naar een balans tussen de drie P’s: people (mensen), planet (milieu) en profit (bedrijfswinst). Daarnaast kan uw onderneming zich inzetten voor goede doelen of iets sponsoren. Waar moet uw onderneming allemaal op letten bij duurzaam ondernemen? Valt geld geven aan een goed doel ook onder het MVO-beleid?

waardecreatie

container­begrip

Een belangrijk doel van elke onderneming is het creëren van waarde. Voor aandeelhouders werd die waardecreatie lange tijd uitgedrukt in winst. Maar de visie daarop is veranderd sinds MVO steeds meer in de belangstelling staat. Waardecreatie zit niet langer meer alleen in tastbare zaken zoals geld of investeringen in nieuwe technologieën en producten. Ook minder tastbare aspecten, zoals het bewustzijn van de eigen marktpositie, bedrijfsimago, servicegerichtheid en aandacht voor duurzaamheid zijn belangrijk.

Verschil MVO en duurzaam ondernemen

MVO en duurzaam ondernemen zijn containerbegrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Beide begrippen gaan over ondernemen met gezond verstand. Het feitelijke verschil tussen beide is dat MVO een sociale achtergrond heeft en duurzaam ondernemen een ecologische, milieu-achtergrond heeft (wat willen de stakeholders).

MVO is tegenwoordig een belangrijk onderwerp. Ondernemingen kiezen er daarom steeds meer voor om te streven naar het leveren van een positieve bijdrage voor people (mensen), planet (milieu) en profit (bedrijfswinst). Dit is dus breder dan alleen kijken naar duurzaamheid en minder energieverbruik van uw onderneming. Uw onderneming zal een balans...
Ondernemingen gebruiken verschillende tools voor het meten van hun impact op de drie P’s: people, planet en profit. U wilt immers kunnen controleren of u op de juiste weg bent. People Aandacht voor ‘people’ is een belangrijk punt van aandacht in het MVO-beleid van uw onderneming. Hieronder wat tools om te testen wat de stand van zaken is:...
Een belangrijk onderdeel van het MVO-beleid is maatschappelijke betrokkenheid. Het ondersteunen van (lokale) goede doelen kan daar zeker onderdeel van uitmaken. Het is wel goed om te realiseren dat sponsoring alleen niet voldoende is om te spreken van duurzaam ondernemen. Uw onderneming zal ook moeten kijken naar de eigen bedrijfsvoering. Verschil...