U bent hier

8. Onderzoeken laten doen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Het kan voor uw onderneming geen kwaad om af en toe ook onderzoek te doen. Dit geldt zeker als u een onderneming wilt gaan starten. U wilt dan immers weten of er wel een markt is voor uw product of dienst. Bestaat uw onderneming al een tijdje, dan wilt u wel weten of u goed op weg bent en of de klanten tevreden zijn. Waar moet u allemaal rekening mee houden bij het opzetten van een onderzoek?

inzicht krijgen

Het doel van uw onderneming is dat een product of dienst aansluit bij wat een klant wil of nodig heeft. Om hier inzicht in te krijgen, is het van belang dat u onderzoek doet. In dit hoofdstuk komen de volgende onderzoeken kort aan bod:

  • marktonderzoek (paragraaf 8.1);
  • klanttevredenheidsonderzoek (paragraaf 8.2);
  • benchmarkonderzoek (paragraaf 8.3).
Voordat u een nieuwe onderneming opricht, is het verstandig om een marktonderzoek te doen. In paragraaf 1.2.1 kwam dit voorbereidende onderzoek ook al ter sprake. Een goede voorbereiding is namelijk van belang voor het succes van uw onderneming. Ook na het opstarten van uw onderneming, kan het geen kwaad om regelmatig marktonderzoek te doen. Zo...
In het stappenplan van paragraaf 8.1.4 kwam de klanten­ervaring ook al even aan bod. U kunt ook een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek (laten) doen. Dit onderzoek geeft goed inzicht in de klantervaring. Een positieve klant­ervaring is belangrijk om de loyaliteit te vergroten en klanten te behouden. De volgende methodes kunt u gebruiken voor...
Benchmark betekent ook wel ijkpunt of maatstaf. Bij dit onderzoek legt u situaties langs dezelfde meetlat. Op die manier kunt u bepalen waarom het ene resultaat beter is dan het andere. Een benchmarkonderzoek is mogelijk op twee niveaus: intern en extern. Bij een intern benchmarkonderzoek vergelijkt u afdelingen of teams van uw onderneming. Extern...