2.3 Het beheer van een website
Als uw onderneming eenmaal een website in de lucht heeft, bent u er nog niet. Er zijn een boel taken en werkzaamheden die verricht moeten (blijven) worden. Denk hierbij aan het updaten van uw informatie (dus opnieuw publiceren van delen van uw website), het afhandelen van reacties van bezoekers en statistische analyses. Bepaalde zaken kunt u beter al in een vroeg stadium regelen.
2.3.1 Domeinnaam
gemakkelijk te onthouden
Veel van het succes van uw website kan afhangen van de keuze (of beschikbaarheid) van de domeinnaam die uw onderneming gebruikt. Het mooiste is natuurlijk om een gemakkelijk te onthouden domeinnaam te hebben, zodat de relaties u snel kunnen vinden op het internet.
Achternaam
Als u toevallig een redelijk zeldzame achternaam heeft, is een goede domeinnaam makkelijk te vinden. Waarschijnlijk is zo’n domeinnaam ook gemakkelijk te registreren, omdat er nu eenmaal niet zoveel mensen met die achternaam rondlopen in Nederland. Maar het ligt wel wat anders als u (of uw onderneming) zich wilt laten registreren en u toevallig Van den Berg of De Jong heet, twee van de meest voorkomende Nederlandse achternamen. Dan moet u voor een creatievere oplossing gaan. U komt dan al snel uit op zoiets als ‘www.vandenbergaccountancy.nl’ als dat uw branche is.
Subdomein
Binnen een domein kunt u ook subdomeinnamen gebruiken: hierbij is ‘www’ vervangen door een zelfgekozen naam. Het wordt vaak gebruikt om afdelingen of onderdelen van uw onderneming mee aan te duiden: ‘www.helpdesk.mijndomein.nl’. Het deel ‘helpdesk’ is dan het subdomein en ‘mijndomein’ het hoofddomein.
Als uw onderneming een domeinnaam wil registreren, moet u natuurlijk wel weten of die nog beschikbaar is. U kunt dat bijvoorbeeld controleren via sidn.nl.
2.3.2 Provider
verschillen
Heeft uw onderneming een website, dan moet u die nog publiceren. Uw onderneming publiceert een website op de centrale computer (webserver) van uw Internet Service Provider (ISP), ook wel aangeduid als provider. Op die computer komen uw pagina’s en bestanden te staan die de bezoekers met hun browser ophalen. Er zijn verschillende providers mogelijk. Kijk goed naar de verschillen en kies dan de provider die het best bij uw onderneming past.
2.3.3 Webmaster
specifieke taken
De website van uw onderneming kan niet zonder webmaster. Vaak is dat de ontwerper van de website, maar dat hoeft niet. Voor een website in een grotere onderneming wordt over het algemeen iemand aangewezen als webmaster. Deze persoon heeft specifieke taken die voor een goed beheer van de website noodzakelijk zijn, zoals content actueel houden, aanpassingen of toevoegingen aan de website, de beveiliging van de website en reageren op reacties van bezoekers van de website.