U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfsimago2. Online bedrijfsimago: website inrichten2.2 Vormgeving en indeling

2.2 Vormgeving en indeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

webontwerp

U heeft het misschien ondertussen al wel begrepen: er is niet één juist ontwerp voor uw website en de verschillende pagina’s. Er zijn zoveel aspecten in een webontwerp dat het lastig is voor één specifieke aanpak te kiezen. Daarnaast is het ook een kwestie van smaak. Toch is het wel belangrijk om bepaalde punten in de gaten te houden.

2.2.1 Branding en huisstijl

De uitstraling van uw onderneming speelt een belangrijke rol voor uw bedrijfsimago. U wilt immers een beeld neerzetten dat past bij uw imago. De branding van uw onderneming en de gekozen huisstijl zijn daarvoor essentieel. Ze bepalen voor een groot deel het succes van uw onderneming.

Branding

totaalbeleving

Uw onderneming zal ook goed moeten nadenken over de branding. Dit is een breder begrip dan alleen de huisstijl. Het gaat immers om de totaalbeleving van uw onderneming. Waar staat uw onderneming voor en hoe onderscheidt u zich van concurrenten?

Huisstijl

keuze

De gekozen huisstijl moet passen binnen de branding van uw onderneming. Daarnaast is het belangrijk dat u dit doorvoert in alle uitingen die u doet. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om uw briefpapier, berichten op sociale media en marketinguitingen. Uw website zou ook moeten passen bij uw huisstijl. Maak daarom in ieder geval een zorgvuldige keuze uit de volgende onderdelen:

  • kleurgebruik: iedere kleur kan een bepaalde associatie oproepen;
  • typografie: de gekozen lettertypes op uw website;
  • vorm- en beeldtaal: de vormen, icoontjes en fotografie die passen bij uw product of dienst;
  • tone of voice: de manier waarop u uw doelgroep wil aanspreken;
  • logo: het logo moet passen bij uw huisstijl en terugkomen op alle uitingen.

2.2.2 Indeling van de website

perfecte ­structuur

Een zorgvuldig bedachte structuur en goed gebouwde navigatie zijn de sleutels voor een succesvolle website. Maar wat is de perfecte structuur of navigatie van uw website, en bestaat die wel?

Navigatie

De uiterlijke vormgeving van de navigatie(elementen) is van ondergeschikt belang aan de functionaliteit ervan. De bezoeker moet er intuïtief mee kunnen bladeren door de structuur en alle (gewenste) informatie snel en gemakkelijk kunnen vinden. Hoe omvangrijker een website is, des te belangrijker is een goede navigatie. Maar ook op een relatief kleine website met maar enkele pagina’s en met een simpele structuur moet de navigatie hoe dan ook kloppen! En wat u vooral niet wilt, is dat de bezoeker uw website ervaart als onoverzichtelijk of ondoorzichtig.

De start- of welkomstpagina van uw website is het belangrijkste als het gaat om de navigatie: de meeste bezoekers komen daar als eerste terecht als ze uw website bezoeken. Deze pagina verdient in het webontwerp voor wat betreft de navigatie-elementen dan ook bijzondere aandacht.

Menustructuur

niet te veel menu-items

De gekozen menu-items zijn van belang voor de navigatie op uw website. Er moeten niet te veel menu-items op uw website staan. Dit komt het overzicht namelijk niet ten goede. Daarnaast is het van belang dat de menu-items kort en krachtig zijn. De keuze voor een drop-down kan het overzicht ten goede komen. Zoekmachines werken ook beter met een goede menustructuur.

Hoofdmenu

belangrijkste pagina’s

In het hoofdmenu van uw website staan meestal de belangrijkste pagina’s voor uw onderneming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de homepagina, de belangrijkste diensten of producten waarmee uw onderneming inkomsten behaalt, pagina met ‘over ons’ en een contactpagina. Het kan hierbij ook gaan om zaken die zorgen voor een conversie, zoals bij een nieuwsbrief of blog.

Footer

afwijkende kleur

De footer is het onderste gedeelte van uw website, meestal met een afwijkende kleur. Dit is de plek om links te plaatsen naar algemene documenten en pagina’s. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het volgende:

  • privacy- en cookieverklaring;
  • algemene voorwaarden;
  • de disclaimer;
  • een pagina met veelgestelde vragen (FAQ).

Broodkruimelpad

website­structuur

Bij de vormgeving van de website valt in ieder geval makkelijk winst te behalen door een kruimelpad toe te voegen. Het laat in één oogopslag zien hoe de momenteel getoonde webpagina (de kruimel) zich verhoudt tot de gehele websitestructuur (het pad). Stel dat een onderneming huishoudelijke artikelen verkoopt. Iemand die op zoek is naar een staafmixer en zich volgens het kruimelpad bij ‘Homepage > Producten > Keukenapparatuur > Broodroosters’ bevindt, kan binnen één handeling terug naar ‘Keukenapparatuur’ en zijn zoektocht vervolgen naar ‘Homepage > Producten > Keukenapparatuur > Staafmixers’. De subpagina’s van het kruimelpad moeten natuurlijk wel aanklikbaar zijn.

Goed navigeren binnen uw website

tekstlinks

menu­systemen

Er zijn verschillende manieren om te navigeren binnen uw website. Deze manieren kunt u natuurlijk ook combineren. Dit is mogelijk:

  • met tekstlinks, vanuit de teksten zelf of via een inhoudsopgave;
  • met gebruik van knoppen met daarop afbeeldingen of tekst;
  • door iconen (pictogrammen);
  • door stemgeluid (bijvoorbeeld spraakgestuurde commando’s);
  • via (pull-down) menusystemen;
  • via een sitemap: een overzichtelijk document of overzichtelijke pagina met alle interne links van uw website;
  • door zoekmogelijkheden aan te bieden, bijvoorbeeld een invulvakje met knop [Zoek];
  • door de pagina op te delen in frames (het verdelen van het venster van de browser in verschillende panelen).

2.2.3 Content

De content van de website van uw onderneming is in brede zin alles wat op uw webpagina kan verschijnen, zoals tekst, afbeeldingen, geluid, video, animaties en zelfs toegang tot databases en applicaties. Bij de meeste websites zal het dan vooral om de inhoud gaan, de tekst op de website.

Vaak werkt een onderneming met een Content Management System (CMS). Dat is een programma waarin de inhoud niet is gekoppeld aan de HTML, zodat u de inhoud van de website kunt beheren zonder dat kennis van de HTML-code nodig is.

Contentmanagement

complexe website

technische hulpmiddelen

Het onderhoud van de inhoudelijke kant van een website wordt contentmanagement genoemd. Zeker als het een grote of complexe website betreft met relatief veel inhoud die ook nog eens uit verschillende bronnen afkomstig is, zijn daar vaak meerdere mensen bij betrokken. Aan de websitekant zijn dat bijvoorbeeld de webmaster, redacteuren en auteurs. Aan de organisatorische kant kan dat marketing, sales, logistiek of management zijn. In het webontwerp moet u er al rekening mee houden dat op enig moment de inhoud van de website moet worden aangepast of aangevuld. Er zijn diverse technische hulpmiddelen (contentmanagementtools) verkrijgbaar waarmee een web­redactie de content kan publiceren en onderhouden, en kan beheren op één locatie vanuit meerdere bronnen (‘aggregatie’), met gebruik van workflowprocessen en met versiebeheer.

Uw onderneming moet tegenwoordig ook zeker actief zijn op sociale media (zie ook hoofdstuk 3). Het is daarom belangrijk dat u de content van de website ook makkelijk kunt delen via sociale media.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

vindbaar

juiste zoekwoorden

Het is uiteindelijk de bedoeling dat mensen uw website ook goed kunnen vinden. De content van uw website moet daarvoor goed vindbaar zijn door een zoekmachine. U moet dus ook goed letten op de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van de content op uw website. Dit houdt in dat u uw website op de juiste manier moet vormgeven, zodat de zoekmachines (zoals Google en Bing) de inhoud op uw website beter begrijpen en kunnen vinden. Optimalisatie van de content moet ervoor zorgen dat uw website hoger in de zoekmachines terechtkomt. Zoekmachines kunnen een website sneller vinden als u gebruikmaakt van de juiste zoekwoorden en een duidelijke website heeft met relevante links. Zorg er dus voor dat uw website en content goed te vinden zijn!

Call-to-action

meer omzet

marketing

Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat de lezers van de website van uw onderneming ook klant worden en zorgen voor meer omzet. Om dat te bereiken helpt het als uw content ook een zogenoemde call-to-action bevat. Zoals: ‘neem contact op’ of ‘download hier een document met uitleg’. Uw onderneming kan lezers ook aansporen om hun gegevens achter te laten. Plaats hiervoor bijvoorbeeld op uw website een invulveld met een aanbod, zoals een whitepaper. Deze gegevens kunt u later weer gebruiken voor marketingdoeleinden of het versturen van een nieuwsbrief (als de bezoekers hier toestemming voor hebben gegeven).