U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfsimago2. Online bedrijfsimago: website inrichten2.1 Voorbereidende stappen

2.1 Voorbereidende stappen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

zoekmachine

Het ontwerp van een website kan prachtig zijn, maar de bezoeker zal in eerste instantie toch vooral geïnteresseerd zijn in de informatie. Vaak is iemand op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. Om deze informatie te vinden, zal hij meestal een zoekmachine gebruiken. Als uw website al wordt gevonden door de zoekmachine, speelt het ontwerp van uw website een belangrijke rol bij de verwelkoming en vooral bij het vasthouden van uw bezoeker.

Plan

doelgroep

Voordat u begint met het maken van een website is het verstandig om eerst een plan te maken. Wat wilt u bereiken met uw website en wat is er daarvoor dan nodig? De volgende vragen kunnen helpen bij het maken van dat plan:

  • Welke doelgroep wil ik bereiken?
  • Welke informatie wil ik verstrekken?
  • Hoe moet ik die informatie beschikbaar stellen?
  • Wat doe ik met vragen naar aanleiding van de info die ik beschikbaar stel?
  • Hoe houd ik de informatie up-to-date?

keuze

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kunt u de aard van uw website en van het ontwerp bepalen: wordt het een persoonlijke website, een informatieve website of een commerciële website (zie ook paragraaf 2.1.2)? Deze keuze is afhankelijk van de doelgroep van uw onderneming en de informatie die u wilt delen. Het ontwerp van uw website zal daar rekening mee moeten houden.

2.1.1 De doelgroep van uw onderneming

helder krijgen

Uw doelgroep bestaat in feite uit alle bezoekers die de informatie die u geeft of de zaken die u laat zien interessant vinden. Het is belangrijk om de doelgroep van tevoren helder te krijgen. U wilt immers dat de website goed aansluit op de wensen van de potentiële klanten. Heeft uw onderneming bijvoorbeeld een product dat vooral geschikt is voor jongeren, dan moet het ontwerp van uw website de jongere bezoeker wel een beetje aanspreken. Het imago van uw onderneming moet namelijk wel aansluiten bij de doelgroep.

2.1.2 Soorten websites

bepaald ­persoon

vindbaar

Voor het ontwerp van de website van uw onderneming is het ook belangrijk om te weten om welk soort website het gaat. Er zijn de volgende hoofdsoorten:

  • Persoonlijke website: een persoonlijke website bevat meestal informatie over een bepaald persoon, zijn of haar werk, hobby’s, de foto’s van de laatste vakantie, van de hond van het gezin of van de nieuwe baby. De doelgroep van de website kan dan beperkt zijn tot familie en vrienden, maar soms kan het ook een inspiratie zijn voor iemand buiten uw persoonlijke kring.
  • Informatieve website: Een website die zich helemaal richt op het aanleveren en verspreiden van informatie is een informatieve website. De informatie die u daarop aan de bezoekers ter beschikking stelt, bijvoorbeeld in de vorm van teksten, hyperlinks, afbeeldingen of nog andere mogelijkheden, moet natuurlijk wel vindbaar zijn. Niet alleen moet de bezoeker uw onderneming kunnen vinden via een zoekmachine, maar hij moet die informatie ook ‘ergens’ op uw website kunnen vinden. Vooral als het om grote hoeveelheden informatie gaat, is het van belang dat uw website een goede structuur heeft, en dat er voldoende navigatie-elementen op uw pagina(’s) staan om alle info te kunnen bereiken.

gemakkelijk te bereiken

Bij een informatieve website moet u ook rekening houden met de veroudering van content. Bij het ontwerp van uw website moet u dus nadenken over een handige manier om de informatie regelmatig te updaten.

  • Commerciële website: is uw onderneming gericht op de verkoop van uw producten of diensten, dan is het succes afhankelijk van het ontwerp van de website. De aard van de producten of diensten die u aanbiedt via een webwinkel, kan een grote invloed hebben op het ontwerp van de website. Voor de verkoop op uw website is het belangrijk dat uw webadres (URL) gemakkelijk te bereiken én te onthouden moet zijn: bijvoorbeeld een eigen domein met een duidelijke naam. Digitaal is de bereikbaarheid onder andere afhankelijk van de verbindingssnelheid en de mogelijkheden bij uw provider, dus daar moet u ook over nadenken. Onthoud dat niet alleen webwinkels commerciële websites zijn. Ook websites van ondernemingen die zich aan de bezoekers willen presenteren (bijvoorbeeld omdat ze nieuw zijn of duidelijk willen maken welke services ze allemaal bieden) zijn met een commerciële gedachte ontstaan. De website moet daar dan ook aan voldoen.

Welke zaken kunnen echt niet op een website

‘dode’ links

banners

Bij het maken van een website moet u met verschillende zaken rekening houden. De volgende zaken moet u in ieder geval in de gaten houden:

  • Zorg dat er nergens op uw website ‘dode’ links (die nergens heen leiden) voorkomen.
  • Overdrijf niet met (het aantal) multimedia-elementen of animaties die allemaal tegelijk ‘bewegen’.
  • Wees voorzichtig (spaarzaam) met ongebruikelijke lettertypen en druk kleurgebruik als dat geen specifiek doel dient. Uw website moet immers goed leesbaar blijven.
  • Laat advertenties (banners) niet de overhand krijgen op de (welkomst)pagina, anders gaat uw eigen boodschap mogelijk verloren.
  • Waak voor een overdaad aan iconen en pictogrammen (of links) naar sociale media.
  • Optimaliseer uw website niet voor één browser. Zorg dat het er in alle browsers acceptabel uitziet.