4.6 Dossier aanleggen
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum:
februari 2023
vastleggen
Planning, administratie en voortgangsbewaking vragen veel gegevens. Het vastleggen hiervan gebeurt vaak in spreadsheets en dossiers. Zo weet u hoe u tot de berekening gekomen bent en waar de gegevens vandaan komen. Als een berekening niet blijkt uit te komen, kunt u achteraf nagaan waar dat aan ligt en daar kunt u van leren. Verkeerde afzetverwachting, onverwachte meevallers, duurdere inkoop? Een vergelijking van het plan en de uitkomsten brengt duidelijkheid. Tevens documenteert de vastlegging of de verschillen wel of niet binnen uw verantwoordelijkheid liggen.
Valkuilen bij budgetteren
omzet
bijstellen
deskundig
kritisch
Op het budgetteringspad liggen vele valkuilen. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
- De omzet is meestal de grootste onzekere post. Deze is bovendien van invloed op de variabele kosten. Begin bij het begroten daarom met de omzet.
- Een getal wordt soms onbewust als ijkpunt genomen. Voorkom dat u bij het budgetteren gefixeerd bent op de bedragen van vorig jaar.
- Verwerk in uw procedures dat budgetten neerwaarts bijgesteld kunnen worden. Een toegekend budget zou opgevat kunnen worden als ‘Dat bedrag mag je opmaken, ook als het minder kan’.
- Interview de werknemers die deskundig zijn, niet de werknemers die eindverantwoordelijk zijn.
- Wees kritisch. Vraag altijd naar de bronnen en aannames waarop verwachtingen gebaseerd zijn.