6.2 Meedenken met werknemers
doorwerken
inzetbaarheid
De conclusie rondom de genoemde klachten is dat een werknemer graag een geloofwaardige betrokkenheid bij zijn belang wil ervaren. Het is dus belangrijk om meer oog te hebben voor hoe de ontwikkeling van de werknemer bijdraagt aan het ‘merk’ dat hij is op de arbeidsmarkt. Werknemers moeten langer doorwerken en zich vaker aanpassen aan de nieuwe eisen die het werk aan hen stelt. Ze zijn min of meer verantwoordelijk voor hun eigen (duurzame) inzetbaarheid. Als werkgevers zich opstellen als meedenkend, met oog voor het belang van werknemers op de korte en lange termijn, ook als zij uiteindelijk de organisatie zullen verlaten, komen ze tegemoet aan één van de belangrijkste punten op het wensenlijstje van de werknemer.
De werknemer maakt eigen ambitie en drijfveren kenbaar in gesprek met de manager. Samen matchen zij deze op groeikansen in de organisatie. Ontwikkelgesprekken en met name de resultaten daaruit, vormen zo een belangrijk instrument voor groei van werknemer en organisatie.