U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling6. Ontwikkelgesprekken die wél motiveren

6. Ontwikkelgesprekken die wél motiveren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

Het staat hoog op het lijstje van werknemers: de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen in hun werk. Werknemers ervaren de gesprekken over hun ontwikkeling vaak echter niet zo positief als leidinggevenden denken. Juist in deze krappe arbeidsmarkt is het belangrijk dat leidinggevenden weten hoe ze gesprekken kunnen voeren die wél motiveren: gesprekken die werknemers stimuleren op hun best te zijn én zich betrokken te voelen bij de organisatie.

demotiverend

In dit hoofdstuk komen de aspecten aan bod die werknemers als demotiverend ervaren. Ook krijgt u zeven tips om de ontwikkelgesprekken in uw organisatie beter te laten verlopen. Ten slotte leest u meer over de praktische uitvoering van één van deze tips: een meer waarderende gespreksvoering.

Het is allereerst goed om u als HR-professional te realiseren waarover veel werknemers ontevreden zijn. Hieronder vindt u zes belangrijke klachten van werknemers over het ontwikkelgesprek: Werknemers proeven te weinig interesse. Tijdens het gesprek is het gespreksformulier te leidend en vinkt de leidinggevende de verschillende thema’s vlot af. Het...
De conclusie rondom de genoemde klachten is dat een werknemer graag een geloofwaardige betrokkenheid bij zijn belang wil ervaren. Het is dus belangrijk om meer oog te hebben voor hoe de ontwikkeling van de werknemer bijdraagt aan het ‘merk’ dat hij is op de arbeidsmarkt. Werknemers moeten langer doorwerken en zich vaker aanpassen aan de nieuwe...
Met de volgende zeven tips kan uw organisatie motiverende ontwikkelgesprekken voeren: 6.3.1 Zorg dat de intentie helder is Het is geen beoordeling, daar zijn beoordelingsgesprekken voor – áls die nog worden gehouden in uw organisatie. De vraag moet meer zijn: hoe kunnen wij werknemers helpen op hun best te zijn? Natuurlijk kunnen leidinggevenden...
Uitgangspunt bij waarderende gespreksvoering is dat mensen veel meer bereid zijn te leren vanuit hun successen. Dat wil niet zeggen dat er nooit gesproken kan worden over de zaken die niet goed gaan, maar leren uit successen staat centraal. Onderstaand vindt u handvatten om: meer grip te krijgen op talenten; inzicht te krijgen in motivatie;...