1.2 Actuele thema’s
handvatten
Per thema komt u meer te weten over de ontwikkelingen en knelpunten die er spelen. Ook krijgt u steeds een aantal bruikbare handvatten om mee aan de slag te gaan. U leest in dit themadossierboekje over de volgende thema’s:
1.2.1 Bewegen en behouden (hoofdstuk 2)
soft skills
De technologie ontwikkelt zich razendsnel: de vierde industriële revolutie is in volle gang. Er komen nieuwe banen bij, bestaande banen veranderen of verdwijnen. Er wordt veel gevraagd van werknemers, zowel op inhoudelijk vlak als op het vlak van soft skills. Hoe kan uw organisatie ervoor zorgen dat de werknemers gezond en gemotiveerd blijven, en inhoudelijk ‘bij’ blijven?
1.2.2 De onderbenutte 55-plus werknemer (hoofdstuk 3)
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is er een groeiende groep vrij impopulaire werknemers op de arbeidsmarkt, namelijk de 55-plussers. Het algemene beeld van 55-plussers als werknemers is dat ze minder productief en vaker ziek zijn. Deze oordelen lijken gebaseerd te zijn op oude beelden. Hoe kunt u de talenten van de 55-plussers beter benutten?
Het overgrote deel van de 55-plussers is gemotiveerd en een groeiend deel van hen blijft ook na het pensioen in één of andere vorm doorwerken.
1.2.3 Binden en boeien van generatie Z (hoofdstuk 4)
schaarste
Essentieel voor het vormgeven van ingrijpende innovaties zijn zeker ook de professionals uit generatie Z. Generatie Z is de jongste generatie die net de arbeidsmarkt opkomt. Het is een kleine lichting; hun schaarste maakt ze extra gewild. Opgegroeid in een netwerksamenleving zullen ze moeite hebben met de hiërarchische structuren zoals die ooit in organisaties ontwikkeld zijn door de babyboomers. Hoe gaat u generatie Z motiveren en ervoor zorgen dat zij hun nieuwe kennis en inzichten inzetten voor uw organisatie?
1.2.4 De gesprekscyclus maar dan anders (hoofdstuk 5)
kritiek
Naast aandacht voor doelgroepen zijn systemen om talenten te ontwikkelen ook belangrijk. Eén van deze systemen is de gesprekscyclus. De gesprekscyclus die nog in veel organisaties terug te vinden is, bestaande uit een plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek, krijgt veel kritiek. Die gesprekscyclus werkt meestal niet motiverend en zorgt niet voor het juiste gesprek over talenten. Hoe kunt u de gesprekscyclus anders insteken?
1.2.5 Ontwikkelgesprekken die motiveren (hoofdstuk 6)
knelpunt
Veel werknemers zien het belang van het werken aan hun eigen ontwikkeling. Gesprekken met de leidinggevende kunnen daarbij een belangrijke rol vervullen. Werknemers krijgen zo hulp bij het in kaart brengen van hun eigen groeimogelijkheden en krijgen zo meer grip op knelpunten. Dat vergt wel aandacht voor hoe leidinggevenden de gesprekken moeten voeren: werknemers ervaren een groot deel van de ontwikkelgesprekken namelijk als weinig stimulerend. Hoe kunt u de waarde van een ontwikkelgesprek vergroten?
1.2.6 Meer dan alleen verticale promotie (hoofdstuk 7)
Om vakspecialisten die aan een volgende stap toe zijn, voor de organisatie te behouden, wordt er vaak gedacht aan een leidinggevende functie. Toch is dit niet altijd de beste keuze. Welke andere mogelijkheden zijn er om deze vakspecialisten aan boord te houden?
1.2.7 Veel potentieel in talentmanagement (hoofdstuk 8)
toekomstbestendig
Om een talentmanagementprogramma optimaal te benutten, is het van belang af te stappen van een procesmatige, administratieve aanpak en juist te streven naar een toekomstbestendige mindset over talentmanagement. Welke stappen kan uw organisatie zetten om het beschikbare potentieel beter te benutten?
Het is cruciaal om na te denken over de talentmanagement-filosofie. Ook moet uw organisatie een gedeeld beeld krijgen van potentieel en talent. Zowel HR als het management moet achter de aanpak staan.
1.2.8 Meer rendement uit ontwikkeling (hoofdstuk 9)
leerrendement
stereotypering
De wijze waarop veel organisaties hun ontwikkelbudget inzetten, leidt vaak niet tot een maximaal leerrendement. Daar komt bij dat veel organisaties bij leren alleen denken aan training en opleiding, en veel minder aan mogelijke alternatieven. Hoe kan uw organisatie meer rendement uit ontwikkelactiviteiten halen?
1.2.9 Diversiteit en beeldvorming (hoofdstuk 10)
Stereotypering, bewuste en onbewuste vooroordelen kunnen ertoe leiden dat diverse groepen (onbedoeld) minder kansen krijgen. Hierdoor blijft veel potentieel in organisaties en de arbeidsmarkt mogelijk onderbenut. Hoe kan uw organisatie omgaan met diversiteit en inclusie en de beeldvorming op de werkvloer veranderen?
1.2.10 De (on)belangrijke leidinggevende (hoofdstuk 11)
samenwerken
De trends waarover u heeft gelezen, hebben zeker een effect op de rol van de leidinggevenden. Welke eisen worden er aan de leidinggevenden gesteld en wat is de relatie met leiderschapsmodellen? Hoe kunt u als HR-professional goed samenwerken met de leidinggevenden om deze trends te integreren in de bedrijfsvoering?