1.2 Wetgeving
op tijd betalen
De verslechterende betalingsmoraal en de maatschappelijke kosten hiervan zijn voor het kabinet aanleiding geweest om maatregelen te nemen om op tijd betalen af te dwingen. Sinds 16 maart 2013 golden de regels uit de Europese richtlijn ter bestrijding van betalingsachterstanden bij handelstransacties. Per 1 juli 2017 is die wetgeving aangepast.
1.2.1 Europese richtlijn
hoofdregel
Op basis van deze richtlijn moest u in Nederland rekening houden met de volgende regels:
- De hoofdregel was dat binnen 30 dagen na de factuurdatum moest worden betaald. Deze termijn gold als uw onderneming niets had afgesproken of als er contractueel niets was geregeld.
- U mocht in de overeenkomst een langere betaaltermijn afspreken, van maximaal 60 dagen.
- Alleen als u kon aantonen dat het voor geen van beide partijen (leverancier en afnemer) nadelig was, mocht uw onderneming een betalingstermijn van langer dan 60 dagen afspreken. Deze langere betalingstermijn moest u in het contract of de algemene voorwaarden opnemen.
In de praktijk betekende dit dat grote ondernemingen lange betaaltermijnen konden afspreken van soms wel 120 tot 180 dagen. Dit zorgde ervoor dat vooral kleine ondernemingen in de financiële problemen kwamen.
1.2.2 Nieuwe wetgeving
60 dagen
verbod
Inmiddels is ook de Nederlandse wet op dit punt aangepast door de invoering van de ‘Wet uiterste betaaltermijn van 60 dagen’. Deze nieuwe regels zorgen ervoor dat de facturen van ondernemingen uiterlijk binnen 60 dagen moeten worden voldaan. Deze wetgeving geldt voor overeenkomsten tussen grote ondernemingen (als afnemer) en het midden- en kleinbedrijf of zelfstandig ondernemers (als leverancier of dienstverlener). Voor deze overeenkomsten geldt een verbod op betalingstermijnen van langer dan 60 dagen.
Nietig
omgezet
afwijken
Spreekt een grote onderneming een langere betaaltermijn af, dan wordt die termijn van rechtswege omgezet in een betaaltermijn van 30 dagen. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is nietig. Voor andere overeenkomsten die niet onder deze wetgeving vallen, is afwijken nog wel mogelijk. Maar dan moet dit wel in een overeenkomst of de algemene voorwaarden zijn opgenomen. Als de afnemer pas na 30 dagen betaalt, gaat de teller voor de wettelijke rente vanaf dat moment lopen.
Wetsvoorstel
eenzijdige verlenging
Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat grootbedrijven mkb-ondernemingen steeds later betalen en dat zij vaak ook de betaaltermijn bepalen. Er is soms zelfs sprake van eenzijdige verlenging van de termijn. Dat is vooral nu tijdens de coronapandemie het geval. Kleinere ondernemingen raken daardoor extra in financiële problemen.
beschermen
Demissionair staatssecretaris Keijzer van Financiën wil mkb-ondernemingen beter beschermen en stelt daarom voor om de maximumtermijn voor betalingen van het grootbedrijf aan het mkb terug te brengen naar 30 dagen. Het wetsvoorstel ligt op dit moment bij de Tweede Kamer.
Meer financiële ruimte
verkorten
cashflow
Met het verkorten van de betaaltermijn krijgt uw onderneming meer financiële ruimte en beter zicht op de bedrijfskas. Uw onderneming heeft zo een grotere kans om de huidige economische crisis te overleven. Late betalingen hebben een negatieve invloed op de kaspositie en dus de levensvatbaarheid van uw onderneming. Over het algemeen hebben mkb-ondernemingen kleinere reserves en zijn daardoor meer afhankelijk van een continue cashflow.
1.2.3 Overeenkomsten met de overheid
30 dagen
Bij overeenkomsten tussen ondernemingen en overheden geldt dat binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden betaald. Het is vrijwel onmogelijk om van deze termijn af te wijken. Toch lukt dat nog steeds niet bij alle onderdelen van de Rijksoverheid, provincies en gemeenten.
Onderzoek
e-factureren
Over heel 2020 is het gemeenten en provincies in 93,67% van de gevallen, met een gemiddelde betaaltermijn van iets meer dan zeven dagen, gelukt om binnen 20 dagen te betalen. Sinds begin dit jaar is het gelukt om 98,22% van alle facturen binnen 20 dagen te betalen, met een gemiddelde betaaltermijn van 3,92 dagen. Dit komt vooral door e-factureren. E-facturen zijn voor de overheid namelijk veel efficiënter af te handelen dan ‘normale’ facturen, waardoor ze ook sneller kunnen betalen.