U bent hier

3.1 Hoe te beginnen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2021

HR-strategie

Ga allereerst na of er al businessvragen bestaan. Waar is behoefte aan? Dat kunnen rapportages zijn om te sturen en te meten. Is er een organisatiestrategie met een paragraaf over werknemers of een HR-strategie aanwezig? Zo ja, zijn er ook getallen waar de directie op wil en kan sturen? Of is er juist behoefte aan operationele rapportages, zoals: hoeveel mensen zijn er wekelijks inzetbaar, rekening houdend met verlof, verzuim, opleidingen en parttime werkenden?

Strategisch

insights en analytics

Er kan ook behoefte zijn aan insights en analytics. Bekijk op alle HR-domeinen of daar vragen zijn. Dat kunnen ook vraagstukken zijn met een meer strategisch karakter:

  • Hoe kunnen we onze diensten en producten blijven leveren in een veranderende wereld?
  • Hoeveel mensen hebben we daarvoor nodig en welke kwaliteiten moeten zij hebben?
  • Wat kosten deze mensen?
  • Hoe krijg ik ze samen aan het werk (organisatiestructuur en -cultuur)?

Operationeel

Naast strategische vraagstukken kunt u bij het bekijken van vragen op HR-domeinen ook met operationele vraagstukken te maken krijgen, bijvoorbeeld:

  • Welke sollicitant heeft meer kans om succesvol te worden in de organisatie?
  • Hoe groot is de kans dat de werknemer, die zich zojuist ziekmeldt, langdurig uitvalt?

Matrix

scan

Bovengenoemde businessvragen komen vaak naar voren in de scan die u voor de roadmap uitvoert, zoals eerder genoemd in hoofdstuk 2. Het is vervolgens een kwestie van ‘gewoon beginnen’.

matrix

Begin alleen niet meteen met de moeilijkste metrics of analyses, maar zet eerst de vraagstukken en onderwerpen die u heeft verzameld uit in een matrix. Plaats op de ene as de toegevoegde waarde van een analyse of rapport en op de andere as de haalbaarheid.

Haalbaarheid

Stel dat een analyse een mogelijke kostenbesparing voor uw organisatie oplevert, ervoor zorgt dat er een einde komt aan een twee jaar durende discussie op een afdeling of dat een analyse mogelijk de klanttevredenheid verbetert, met meer omzet als gevolg. Dan heeft die analyse een hoge toegevoegde waarde.

toegevoegde waarde

Die toegevoegde waarde zet u af tegen de haalbaarheid: hoe complex is de analyse of een rapportage? De complexiteit kan bestaan uit moeilijk te verkrijgen data, maar ook de analyse of het kengetal zelf kan complex zijn. De matrix helpt u bij het maken van een keuze voor een onderwerp. Kies als eerste een analyse waarbij zowel de toegevoegde waarde als de haalbaarheid hoog is.

Begin alleen aan een analyse als u weet dat u er daarna ook iets mee kunt doen. Stel dat u wilt onderzoeken of er sprake is van inclusiviteit. Heeft u de mogelijkheid om iets te veranderen, als blijkt dat werknemers zich niet zo thuis voelen? Zo niet, dan is een analyse niet zinvol.

Makkelijke start

hoog verzuim

Er zijn een aantal onderwerpen waarmee u altijd aan de slag kunt, zoals een hoog verzuim binnen uw organisatie. Dat is een makkelijke start, want data over verzuim heeft u bijna altijd wel in huis. En als u het verzuim kunt verlagen, levert dat zeker geld op. Een analyse met een hoge haalbaarheid en een hoge toegevoegde waarde dus. Vooral als u ook nog een medewerkersonderzoek doet en dat koppelt aan het verzuim. Zo kunt u oorzaken achterhalen: wat doet mensen besluiten om zich ziek te melden?

begin klein

Terwijl u start met uw eerste analyse of rapport, brengt u ondertussen de voorwaarden op orde die in het vorige hoofdstuk besproken zijn. Juist als u aan de slag gaat, leert u. Begin klein; na wat succesvolle analyses en rapportages kunt u het steeds groter aanpakken.