U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit1. Bedrijfscontinuïteit in ­perspectief1.1 Bedrijfscontinuïteit voor de pandemie

1.1 Bedrijfscontinuïteit voor de pandemie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

handdruk

Het is bijna niet meer voor te stellen hoe mensen voor de pandemie dagelijks naar kantoor gingen, fysiek met collega’s spraken en elkaar begroetten door middel van een handdruk of (meer in de informele sfeer) drie zoenen. U kon op vrijdagmiddag naar het terras met collega’s, ontving klanten en relaties op locatie en stapte direct in de auto of de trein als de situatie daar om vroeg. Uw onderneming kon op elk moment een bedrijfsfeestje organiseren en u kon met zakelijke relaties nog gewoon naar het theater, het pretpark of een voetbalwedstrijd.

Terugblik

privacy

definiëren en borgen

In termen van ondernemen waren veel ondernemingen net de financiële crisis te boven. Voor velen van ons leken de bomen tot aan de hemel te groeien. Er kwam steeds meer aandacht voor privacy, ondernemers onderzochten steeds meer de mogelijkheden van het werken in de cloud en u zag thuiswerken als een alternatief in plaats van de norm. Veel ondernemingen waren pas begonnen met het opzetten van hun onlinedienstverlening en hun parate kennis van IT. Informatiebeveiliging was het domein van specialisten en u had geen reden om te twijfelen aan het presteren van uw partners en leveranciers. Op de vraag of ondernemingen in die periode aandacht, tijd en geld besteedden aan het definiëren en borgen van hun bedrijfscontinuïteit, was het antwoord waarschijnlijk ‘nee’ geweest. Zo lang de rekeningen werden betaald, verliep alles namelijk naar wens.