U bent hier

4.2 Wet bestuurdersaansprakelijkheid

Laatst gewijzigd: mei 2021

De Wet bestuurdersaansprakelijkheid (WBA) stelt de meldingsplicht centraal. Als een rechtspersoon niet in staat is aan zijn betalingsverplichtingen tegenover de Belastingdienst te voldoen, moet deze betalingsonmacht binnen twee weken worden gemeld. Iedere bestuurder van een rechtspersoon is bevoegd en verplicht deze melding te verrichten.

Ondeugdelijke begroting

verliesgevende exploitatie

kennelijk onbehoorlijk bestuur

In een uitspraak van Hof Arnhem-Leeuwarden werden bestuurders van een stichting, actief op het gebied van welzijnswerk (leren en opleiding voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt), aansprakelijk gesteld wegens onbehoorlijk bestuur. Bij de opgerichte stichting was van meet af aan sprake van een verliesgevende exploitatie zonder deugdelijke begroting en zonder dat sprake was van financiële dekking voor de daardoor ontstane tekorten of een reëel vooruitzicht op een dergelijke dekking. Desondanks was de oprichter van de stichting, samen met twee andere bestuurders, de exploitatie gestart en had deze gedurende enige tijd voortgezet. In het daaropvolgende faillissement van de stichting had de curator de bestuurders aansprakelijk gesteld. Het hof veroordeelde de bestuurders tot het betalen van een schadevergoeding wegens kennelijk onbehoorlijk bestuur.

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 31 december 2013, ECLI (verkort): 9960

Privé aansprakelijk

belasting-schulden

hoofdelijk 
aansprakelijk

Heeft u als bestuurder een correcte melding van de betalingsonmacht gedaan, dan bent u niet persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van deze belastingschulden. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de stichting of vereniging staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bij een informele vereniging is dat dus niet het geval. Alleen als de melding niet correct is gedaan of bij onbehoorlijk bestuur bent u wel hoofdelijk aansprakelijk (zie hoofdstuk 7).

Administratie

administratie

De bestuurders moeten onderling goed in de gaten houden hoe de financiële positie van de organisatie is. Een onvolledige administratie maakt een correcte melding niet waarschijnlijk. Niet alleen de penningmeester is hiervoor verantwoordelijk, maar ook alle bestuurders. Toezicht op de financiën is voor iedere bestuurder heel belangrijk in verband met een mogelijke aansprakelijkheid. Elke stichting en vereniging is verplicht een administratie bij te houden. Uit de administratie moet duidelijk blijken wat de vermogenstoestand van de organisatie is. Ook moet uit deze gegevens blijken of een mogelijke heffing van belasting aan de orde is. Alle gegevens moet u (digitaal) zeven jaar bewaren.