U bent hier

2.4 De nieuwe vrijwilliger

Laatst gewijzigd: mei 2021

inwerkperiode

Iedere nieuwe vrijwilliger is als het goed is (lees: als er kritisch is geworven) een aanwinst voor de organisatie. Zorg goed voor hen. Geef ze een warm welkom als ze voor het eerst komen. Ontvang ze hartelijk, neem de tijd om even rustig kennis te maken en het takenpakket door te spreken, leg uit hoe de inwerkperiode eruit ziet en wat u van de vrijwilliger verwacht. Belangrijk hierbij is dat er een duidelijk contactpersoon voor de nieuwe vrijwilliger(s) is; iemand die ze opvangt, waar ze terecht kunnen voor vragen en die de taken voor de nieuwe vrijwilliger coördineert. Dit om te voorkomen dat binnen de organisatie iedereen zich op de nieuwe vrijwilliger stort met allerlei klussen.

Het komt maar al te vaak voor dat nieuwe vrijwilligers door meerdere mensen worden ‘geclaimd’ voor werkzaamheden. De nieuweling vindt vaak alles nog leuk, durft misschien nog niet zo goed nee te zeggen en wordt al snel in het diepe gegooid met te veel (vervelend) werk. De ideale basis om snel weer af te haken. Hoe u de nieuwe vrijwilliger goed begeleidt, leest u in hoofdstuk 3.

Naamsbekendheid creëren met ‘likes’

Verklaring Omtrent het Gedrag

Bij Facebook draait het om zogenoemde ‘likes’. Gebruikers kunnen bij elk bericht dat u plaatst op de ‘like-knop’ drukken. Daarmee geven zij aan dat zij uw bericht, foto of video interessant vinden. Vervolgens zien alle contacten van die persoon uw bericht ook. De gemiddelde gebruiker die ‘liket’ heeft zo’n 310 connecties. Het bereik is dus aanzienlijk! De volgende tips helpen u zo veel mogelijk ‘likes’ te genereren:

  • Publiceer interessante artikelen op Facebook. Als u de bezoekers weet te raken, is de kans groot dat ze u blijven volgen.
  • Ondersteun uw berichten met foto’s en video’s. Bezoekers weten beeldmateriaal goed te waarderen en zullen dus sneller ‘liken’.
  • Nodig bezoekers uit om reacties te geven. Interactie zorgt voor meer ‘likes’ en meer bekendheid. Reageer zelf ook op discussies van gebruikers.
  • Plaats een poll op uw Facebook-pagina. Daarmee kunt u eenvoudig peilen hoe bezoekers over uw diensten denken of op welke manier u vrijwilligers aan uw organisatie kunt binden.
  • Combineer uw Facebook-activiteiten met andere social media, zoals Twitter of LinkedIn. Zo zullen meer mensen uw Facebook-bericht vinden.

2.4.1 Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

U heeft de werving van de nieuwe vrijwilliger(s) goed voorbereid, nagedacht over de nieuwe taken en u bent ervan overtuigd dat u de juiste vrijwilliger heeft aangetrokken. Toch weet u natuurlijk nooit precies wat u in huis heeft gehaald. Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) biedt u een bepaalde mate van zekerheid over de betrouwbaarheid van de (potentiële) bestuurder of vrijwilliger. Een VOG wordt namelijk niet afgegeven aan personen met een strafblad.

Een VOG geeft geen absolute zekerheid, dus als u behoefte heeft aan veel zekerheid, kunt u overwegen om – naast het aanvragen van een VOG – een screening ofwel een integriteitsonderzoek te laten uitvoeren.

In het onderwijs, de kinderopvang en de zorgsector is een VOG verplicht. Dit is niet verwonderlijk: u moet er zeker van kunnen zijn dat kinderen niet worden blootgesteld aan een begeleider die in het verleden is veroordeeld wegens seksueel misbruik van een minderjarige.

sollicitatie­­­procedure

Als er binnen uw sector geen wettelijke verplichting is om een VOG aan te vragen, kunt u als bestuur – eventueel in samenspraak met de leden – zelf bepalen in welke gevallen u een VOG nodig vindt. Hierbij geldt dat u een potentiële vrijwilliger als onderdeel van de sollicitatieprocedure mag verplichten om een VOG aan te vragen. De kosten van de digitale aanvraag bedragen € 24,55 (2013). Vrijwilligers bij scouting, sportclubs en kinderkampen kunnen gratis een VOG aanvragen.