2.3 Het werven van vrijwilligers
wervingscampagne
Heeft u eenmaal helder waarom u vrijwilligers zoekt, welke werkzaamheden ze gaan verrichten en aan welke eisen de vrijwilliger moet voldoen, dan kan de wervingscampagne van start.
Duidelijke informatie
Stel geen vage advertentie op met algemeenheden, zoals: wij zoeken enthousiaste vrijwilligers voor het verzorgen van de dieren. Voor meer informatie kunt u terecht bij… .
In de wervingsboodschap zet u in ieder geval:
- voor hoe lang u een vrijwilliger zoekt (duur van het vrijwilligerswerk);
- een inschatting van het aantal uur dat het vrijwilligerswerk kost per dag/week/maand;
- wat het resultaat moet worden.
inwerkperiode
Op uw website zet u aanvullende informatie over de organisatie, de mensen die er werken, het doel van de organisatie, de sfeer, over de inwerkperiode, beloning, eventuele vergoedingen enzovoorts.
Vrijwilligers willen vooraf graag duidelijke informatie over zaken als de werkzaamheden, de duur van de taak of activiteit, de werktijden, het resultaat, de beloning, de manier van inwerken en begeleiding en regels waaraan vrijwilligers zich moeten houden.
Aandachtspunten bij de werving
wervingsboodschap
Bij het werven van nieuwe vrijwilligers moet u aan veel zaken denken, wil het hele traject vlotjes verlopen. Daarbij zijn een aantal aandachtspunten belangrijk, zoals:
- Laat iedereen in uw organisatie weten dat u nieuwe vrijwilligers gaat werven.
- Werf selectief.
- Wat levert het op? Wees daar duidelijk over.
- Hoe concreter hoe beter.
- Laat uw wervingsboodschap aansluiten bij uw nieuwe vrijwilliger.
- De plek waar uw wervingsboodschap te lezen is, bepaalt wie het leest.
- Zorg dat u bereikbaar bent via uw website, e-mail, LinkedIn, Facebook of Twitter.
- Voor elke goede vrijwilliger is een passende klus te vinden.
- Laat zien wie u bent.
- Denk strategisch: door iets voor kinderen te organiseren bereikt u jonge ouders.
- Jongeren zijn expert in jong zijn: gebruik dit.
- Geef nieuwe vrijwilligers een warm welkom.
Vaardigheden en kennis
vaardigheden
Voor het werven van vrijwilligers kunt u bij uzelf nagaan waardoor u zich het meest aangesproken voelt. Dat is in de meeste gevallen door het feit dat u op uw vaardigheden en kennis wordt aangesproken en niet omdat u toevallig de buurman bent. Op een compliment reageert iedereen positief. Ook vrijwilligers voelen zich positief aangesproken als zij gevraagd worden op basis van hun ervaringen of kennis die ze hebben, als uw aanbod aansluit bij hun dromen en wensen of als zij door persoonlijke relaties worden gevraagd. Door het goed voorbereidende werk kunt u aangeven waarom u een specifieke vrijwilliger zoekt of wat u de vrijwilliger te bieden heeft. Het volstaat niet om in uw wervingsboodschap aan te geven waarvoor u vrijwilligers zoekt. U moet aangeven waarom de vrijwilliger bij ú moet zijn!
2.3.1 Uitstraling
De uitstraling van de organisatie kan bepalen of vrijwilligers graag bij u aan de slag gaan of juist niet. Als uw organisatie een negatief, suf, en oubollig imago heeft onder bepaalde groepen, zal het erg lastig zijn onder deze groepen te werven voor vrijwilligerswerk. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Het is daarom belangrijk dat u zich bewust bent van uw uitstraling. Vraag eens rond of anderen uw organisatie kennen en wat het beeld is dat ze erbij hebben.
Uit onderzoek blijkt ook dat vrijwilligers eerder bij een organisatie aan de slag gaan die ze kennen, dan bij een onbekende organisatie. Laat dus zien wie u bent! Maak gebruik van de social media, zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter en dergelijke.
vrijwilligersdag
Het organiseren van een open vrijwilligersdag of een leuke activiteit is ook een manier om mensen kennis te laten maken met uw organisatie of u kunt met uw organisatie meedoen aan de landelijke vrijwilligersactie NL Doet. Deze wordt in maart georganiseerd én gesubsidieerd door het Oranjefonds.
2.3.2 Zoek op de juiste plek
Als u weet wie u zoekt, is de volgende stap het bedenken waar deze vrijwilligers te vinden zijn. Zoekt u vrijwilligers om met gehandicapten te zwemmen, hang dan een wervende tekst op in het zwembad. Zoekt u vrijwilligers om een website te bouwen of onderhouden, ga dan eens praten met wijkcentra waar cursussen gehouden worden. Misschien mag u voor de groep een wervend praatje komen houden.
Let wel: werving verloopt het beste door persoonlijk contact, dus zoek de juiste plek op. Een van de belangrijkste redenen waarom mensen geen vrijwilligerswerk doen, is omdat ze nooit gevraagd zijn.
De organisatie verjongen
Als u de organisatie wilt verjongen, kunt u hard op zoek gaan naar jonge mensen en proberen hen warm te maken voor vrijwilligerswerk binnen uw organisatie. Dat is een hele klus, zeker als men de organisatie niet kent. Een strategische zet in zo’n geval is om juist voor deze doelgroep de social media in te zetten. Dan bereikt u vooral jonge mensen. Zij voelen zich hiertoe het meest aangetrokken. Zo krijgt u de juiste doelgroep binnen, een goede basis voor de werving.