U bent hier

2.1 Bepaal uw aanpak

Laatst gewijzigd: mei 2021

Wie (meer) vrijwilligers wil en de vrijwilligers aan zich wil binden, zal vooral ook goed moeten nadenken over de werving van vrijwilligers. Waarom wilt u werven, hoe pakt u het aan en wie wilt u waarvoor binnenhalen? Belangrijk is verder of u vooral snel vrijwilligers wilt of dat u de juiste man op de juiste plek in uw organisatie wilt.

Meewerken

Beperk het werven van nieuwe vrijwilligers niet tot een taak voor een of twee personen, maar laat de hele organisatie hier aan meewerken. Zo wordt de werving iets waar iedereen binnen uw organisatie zich verantwoordelijk voor voelt. Het werkt ook goed om mensen in subgroepjes verantwoordelijk te maken voor de werving van specifieke doelgroepen of voor de organisatie van een evenement of activiteit.

Nadenken

werving

Als u iedereen wilt werven, dan bereikt u niemand. Algemene wervingsboodschappen die bedoeld zijn voor zoveel mogelijk mensen werken niet. Plaatst u bijvoorbeeld een tekst als ‘Iedereen is bij ons welkom. We hebben altijd een tekort aan vrijwilligers’ in uw advertentie, dan zullen maar weinig mensen zich daardoor aangesproken voelen. Met een lage respons als gevolg. Een werving is vaak pas succesvol als u goed heeft nagedacht over een aantal vragen. Daarna kunt u gericht gaan werven.