7.5 Werken aan amplitie
preventie
ontspanning
zingeving
Bij de behandeling van een ziekte ligt de focus op het verkleinen van het probleem en bij preventie zijn risico’s het mikpunt. Amplitie daarentegen gaat juist over het vergroten van kansen en groeimogelijkheden van werknemers. Amplitie is afkomstig van het Latijnse woord ‘amplio’ en betekent versterken, vergroten of vermeerderen. Bij amplitie ligt de focus niet op het behandelen (curatie) of voorkomen (preventie) van de negatieve gevolgen van klachten, maar op daaraan voorafgaande interventies. Er zijn vier pijlers waar amplitieve interventies zich op kunnen richten:
- gezondheid: beweging, voeding en ontspanning;
- bevlogenheid: vitaliteit, veerkracht, zelfvertrouwen en waardering;
- talentmanagement: zingeving, autonomie, succes en prestatie;
- werkinrichting: regelruimte, werkvariatie en werkomstandigheden.
Er zit geen volgorde in de vier pijlers van amplitie. Ze zijn allemaal even belangrijk. De pijlers complementeren en beïnvloeden elkaar. Ze sluiten elkaar ook niet uit, maar vormen een geheel waar u op kunt inzetten om het menselijk kapitaal van uw organisatie te versterken.
Investeren
voorwaarde
De arbeidsmarkt is krap en in veel sectoren is het moeilijk om goede werknemers te vinden. Investeren in uw werknemers is daarom een belangrijke voorwaarde voor het succes van uw organisatie. Thema’s als duurzame inzetbaarheid, vitaliteit, bevlogenheid, ‘employee experience’ en werkgeluk nemen dan ook een steeds centralere positie in bij organisatiedoelstellingen. Werken aan amplitie leidt tot:
- meer werkplezier en motivatie;
- minder verzuim;
- meer productiviteit en innovatie;
- betere dienstverlening, meer klanttevredenheid en hogere omzet.
Ontwikkelgesprek
missen
ontdekken
De eerdergenoemde thema’s, bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, kunt u zowel vanuit de preventieve als amplitieve kant aanpakken. Wel is de insteek van een gesprek met een werknemer bij beide benaderingen net even iets anders:
- Bij een preventieve werkwijze voert u bijvoorbeeld functioneringsgesprekken om te ontdekken welke kennis en vaardigheden uw werknemers missen om hun taken goed te kunnen uitvoeren. Deze vult u aan via scholing.
- Bij een amplitieve werkwijze voert u ontwikkelgesprekken om te ontdekken hoe werknemers beter tot hun recht kunnen komen en om hun inzetbaarheid te vergroten.
Voorbeeld
nudging
stilteruimte
Hieronder vindt u een aantal voorbeelden om het amplitief denken van werknemers te faciliteren en te stimuleren:
- Met ‘nudging’ geeft u werknemers een duwtje in de goede richting. Hierbij kunt u denken aan gekleurde voetstappen van de voordeur naar de trap, zodat mensen gestimuleerd worden vaker de trap te nemen dan de lift.
- Door regelmatig ontwikkelgesprekken met werknemers te voeren, blijven ze zich continu bewust van de talenten die zij verder willen ontwikkelen of meer willen benutten.
- Verschillende werkplekken, zoals een stilteruimte en een belruimte, zorgen ervoor dat werknemers gebruik kunnen maken van werkomgevingen die inspelen op verschillende typen werkzaamheden.
Onderdelen van het amplitiebeleid
U heeft een concreet en praktisch plan nodig dat als uitgangspunt dient voor strategisch amplitiebeleid. Daarbij is aandacht voor de organisatie-, leiderschap-, team- en persoonlijke ontwikkeling. De volgende punten mogen zeker niet in het beleid ontbreken: ruimte voor potentieel en autonomie van de werknemer, teamwork, een goede sociale omgeving op het werk en een leidinggevende die een veilige situatie creëert en goede feedback geeft.