U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen1. Communiceren1.15. In de praktijk

1.15. In de praktijk

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Werknemers komen beter tot oplossingen als zij zich bewust zijn van hun eigen conflictstijl en die van andere partijen herkennen.

Samenwerken en doordrukken

Een voorbeeld: Edward stormt het kantoor van zijn leidinggevende binnen en roept ‘Ik ben het helemaal zat! Nu heeft Marie alweer niet opgeleverd wat ik met haar had afgesproken. Ik wil dat je haar vertelt dat ze het rapport moet veranderen!’ De leidinggevende herkent de conflictstijl van Edward als ‘doordrukken’ en weet van zichzelf dat zijn eigen stijl ‘samenwerken’ is. Hij kan dan bijvoorbeeld als volgt reageren om het conflict op te lossen: ‘Ik zag inderdaad dat Marie er een andere invulling aan heeft gegeven. Laten we het voor deze keer zo laten. Ik zal haar vragen om zich voortaan aan de instructies te houden.’

Compromis

De leidinggevende heeft het conflict opgelost door de stijl samenwerken toe te passen. Hij heeft gezocht naar een compromis waarmee Edward deels zijn zin krijgt, maar Marie ook.