U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen1. Communiceren1.9. In de praktijk

1.9. In de praktijk

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Een sollicitatiegesprek leent zich goed voor de LSD-techniek. Maak oogcontact met de sollicitant, en let op uw lichaamstaal. U kunt af en toe instemmend knikken terwijl u aandachtig luistert. Als de sollicitant is uitgepraat, kunt u zijn antwoord kort samenvatten en een vervolgvraag stellen.

Voorbeeld

Suggestieve vragen en multiplechoice-vragen horen niet thuis in een sollicitatiegesprek. Een voorbeeld illustreert waarom:

‘Wat is de reden dat je bij ons wilt komen werken? Is dat omdat je toe bent aan een nieuwe uitdaging, of omdat ons bedrijf dicht bij je woonplaats is, of spreekt onze organisatie je aan?’ Door de antwoorden die u al geeft, maakt u het uw gesprekspartner wel heel makkelijk, die zal dan bijvoorbeeld zeggen ‘Ja, antwoord C, uw organisatie spreekt mij aan.’

De feedbackboodschapFeedback kent twee kanten. Beide zijn van even groot belang en hangen met elkaar samen. Hoe vaker u de dialoog aangaat, des te efficiënter de gesprekken zullen verlopen en hoe lager de drempel wordt om iemand aan te spreken op gedrag. De feedbackboodschap, of het 4G-model, kan u helpen de juiste formulering te kiezen bij feedback.

Iedere werknemer heeft behoefte aan waardering voor zijn werk. Een leidinggevende zegt nog weleens: ‘Daar wordt ze toch voor betaald?! Dan hoef ik toch geen compliment te geven?’ Een oprecht compliment wordt echter vaak ervaren als een warme douche, dus het loont de moeite! Tegelijk is het bijsturen van gedrag of prestaties ook belangrijk, omdat iemand zich zo kan verbeteren en zich door kan ontwikkelen.