U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen2. Aansturen2.9. In de praktijk

2.9. In de praktijk

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Hoe kunt u uw team door de piramide heen loodsen in uw jacht op succes? Het antwoord is: stap voor stap. In de rest van de paragraaf vindt u per laag praktijkvoorbeelden en tips om uw doelen te bereiken.

Vertrouwen

Tijdens een teamtraining komen rollenspellen aan bod. Een ideaal moment om het onderlinge vertrouwen te versterken binnen het team. Enkele tips:

  • Stel uzelf als eerste kwetsbaar op.
  • Creëer een omgeving die kwetsbaarheid niet afstraft.
  • Wees zelf oprecht, speel geen spel of rol.

Confrontatie en discussie

Het botert niet tussen twee teamleden. Al sluimerend bouwt de irritatie zich op totdat er een conflict ontstaat. U kunt dan deze tips toepassen:

  • Stel u terughoudend op bij een conflict tussen teamleden.
  • Red teamleden niet uit situaties, maar help ze (eigenaarschap van conflict).
  • Vertoon zelf ook passend conflictgedrag (niets mijden).

Betrokkenheid

Tijdens een overleg ontstaat er discussie, waardoor na lang vergaderen nog geen besluit is genomen. Enkele tips:

  • Durf besluiten te nemen.
  • Durf een risico te nemen.
  • Spoor het team aan om na discussies standpunten in te nemen.
  • Ga niet mee in te hoge behoefte aan consensus of zekerheden.
  • Laat iedereen zich houden aan de planning.

Verantwoordelijkheid

Het team werkt gezamenlijk aan een nieuw project. Waar moet u aan denken? Denk aan de volgende tips:

  • Stimuleer teamleden initiatief te nemen.
  • Spreek mensen aan op het niet nakomen van afspraken.
  • Bespreek verantwoordelijkheden en tekortkomingen.

Resultaten

In het voorbeeld van het gezamenlijke project kunt u ook deze tips toepassen:

  • Stimuleer het vieren van succes.
  • Druk individualistisch gedrag de kop in.
  • Zet de beoogde resultaten vast.
  • Blijf te allen tijde objectief.

EisenhowermatrixU heeft voortdurend met diverse verstoringen te maken: collega’s met vragen per e-mail, aan uw bureau of per telefoon. Omdat er op zo’n moment een beroep op u wordt gedaan, is het niet ondenkbaar dat u hier geneigd bent direct op in te gaan. Het is evident dat uw eigen planning en resultaten hierdoor in de knoei kunnen raken. Het is dus noodzakelijk om tijd te maken voor zaken die voor u belangrijk zijn.

Timemanagement is eigenlijk een misleidend begrip: tijd kunt u niet managen. U kunt wel uzelf, uw agenda en mensen die u aanstuurt managen. Het makkelijkste dat u kunt doen om tijd te winnen, is het elimineren van al dan niet sluipende ‘tijdrovers’.

Tijdrovers

Vaak lopen zaken niet volgens plan doordat collega’s of (privé)telefoontjes u storen. Deze ‘tijdrovers’ zijn vrij gemakkelijk te identificeren en dus te verminderen. Daarnaast kunt u de tijdmanagementmatrix van Eisenhower toepassen om uw agenda efficiënt in te delen.