U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen1. Communiceren1.3. In de praktijk

1.3. In de praktijk

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Stel: u merkt dat een kennismakingsgesprek met een externe relatie niet lekker loopt. U ergert zich aan de aarzelende en onzekere manier van praten van uw gesprekspartner, terwijl u weet dat hij toch erg ervaren moet zijn. Ook vindt u dat hij niet tot de kern komt en alleen maar persoonlijke dingen vraagt en vertelt. Grote kans dat u in zo’n geval te maken heeft met botsende communicatiestijlen.

Doorgronden

Als u dit weet te doorgronden, heeft u al een belangrijke stap gezet. Het is dan zaak om uw ergernis te relativeren en te bepalen wat de dominante communicatiestijl is van uw gesprekspartner. Heeft u dit in beeld, dan kunt u uw com- municatiestrategie bepalen.

Over uw schaduw heen stappen

Doorgronden van de communicatiestijl van een ander, maar vooral erboven staan en uw eigen gedrag aanpassen, vraagt veel van uw capaciteiten. Het is soms nodig om over uw eigen schaduw heen te stappen en uw irritaties aan de kant te zetten. Hierbij kunt u ook uw eigen communicatiestijl niet negeren. Het vraagt om veel durf en zelfkennis om uw wendbaarheid te vergroten!

Vier communicatieniveausU zult herkennen dat de communicatie met de ene werknemer makkelijker verloopt dan met de andere. Soms lijkt het wel alsof u op een andere golflengte zit. De vier communicatieniveaus geven inzicht in de lagen waarop gesprekspartners communiceren en hoe u een effectief gesprek kunt voeren door te laveren tussen de verschillende niveaus.

De meesten letten in een gesprek voornamelijk op de letterlijke woorden die anderen uitspreken. De praktijk wijst echter uit dat een ‘zender’ van een boodschap met non-verbale communicatie een flinke stempel kan drukken op de boodschap. Als de boodschap onvoldoende is afgestemd op de ontvanger, is de kans op ruis groot omdat er meer boodschappen over tafel gaan dan alleen de verbale variant.

Met het toepassen van de vier communicatieniveaus haalt u meer rendement uit een gesprek en kost het u minder energie. Bijkomend effect is dat de werknemer zich meer gehoord voelt.