U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen1. Communiceren1.2. Het communicatiestijlenmodel toepassen

1.2. Het communicatiestijlenmodel toepassen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Als u de communicatiestijl van uw gesprekspartner helder op het netvlies heeft, kunt u bepalen welke houding voor de situatie passend is.

Dit is voor elke communicatiestijl verschillend:

  • Expressieve stijl: vraag naar hun mening, richt u op de grote lijn, geef ruimte aan creatieve ingevingen.
  • Beschouwende stijl: bereid een gesprek voor, richt u op inhoud en doelen, neem de tijd, wees helder en concreet.
  • Directieve stijl: kom snel ter zake, stel u formeel op, blijf bij het onderwerp, wees concreet, geef de ander de ruimte om beslissingen te nemen.
  • Coöperatieve stijl: wees belangstellend, stel vragen, stel u gelijkwaardig op.

Communicatiestijlen kunnen veranderen. Zo kan iemand die altijd zijn woordje klaar heeft ineens met zijn mond vol tanden staan. Meestal zijn deze veranderingen echter tijdelijk, en is er wel een hoofdlijn te ontdekken in de communicatie van de werknemer.