U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Organisatiemodellen1. Communiceren1.11. Feedbackboodschap toepassen

1.11. Feedbackboodschap toepassen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2019

Op het moment dat iemand iets doet of juist nalaat en dat gedrag wekt irritatie op, kan dat aanleiding zijn voor het geven van feedback.

Maar voor het geven van feedback is het raadzaam om eerst een aantal stappen te doorlopen:

  • Bedenk eerst wat dit gedrag over u zegt. Kijkt u subjectief naar de situatie of kijk u er objectief naar?
  • Is het gedrag veranderbaar? Als dat niet zo is, heeft het doorgaans geen zin om iemand hierop aan te spreken.
  • Bent u de juiste persoon om het gedrag te benoemen?

Als u op de drie voorgaande vragen ‘ja’ heeft geantwoord, bereid u dan goed voor op wat u wilt zeggen. Hierbij kunt u het feedbackmodel gebruiken. Vervolgens vraagt u aan de betreffende werknemer of hij een paar minuten tijd voor u heeft. U vraagt dit zo snel mogelijk nadat hij zich op een bepaalde manier heeft gedragen. Zorg dat er geen collega in de buurt is. In de paragraaf hieronder vindt u een voorbeeld van de manier waarop u het feedbackgesprek aanpakt.

Het is belangrijk dat u feedback vanuit uzelf geeft met een ‘ik’-boodschap. Het gaat om wat u opvalt aan het gedrag van de ander en wat dat gedrag met u doet. Ook is het van belang dat u de feedback onderbouwt met een concreet voorbeeld, zodat de ander weet waar u het over heeft.