5.2 Bijtellingspercentages
De overheid wil het gebruik van zuinige auto’s van de zaak fiscaal minder belonen. Dit moet de inkomstenderving door het grote succes van lagere bijtellingspercentages voor milieuvriendelijke auto’s verminderen en het systeem minder complex maken.
bijtellingscategorieën
Daarom geldt sinds 1 januari 2017 een systeem van slechts twee bijtellingscategorieën waarbij alleen (volledig) elektrisch rijden nog fiscaal wordt gestimuleerd. De bijtelling privégebruik auto bedraagt voor nieuwe auto’s in 2017 standaard 22% van de cataloguswaarde van de auto van de zaak per kalenderjaar.
Voor (bestel)auto’s vanaf vijftien jaar oud geldt – al jaren – een afwijkend bijtellingspercentage van 35% van de waarde in het economisch verkeer. Omdat de waarde in het economisch verkeer meestal veel lager is dan de cataloguswaarde, valt dit vaak voordeliger uit.
Bijtellingspercentages per jaar
milieukorting
De afgelopen jaren waren er voor (bestel)auto’s van de zaak diverse bijtellingspercentages: een standaardpercentage en lagere percentages voor auto’s met een beperkte CO2-uitstoot. De bijtellingspercentages voor (zeer) zuinige (bestel)auto’s zijn jaar na jaar verhoogd en de bijbehorende uitstootgrenzen steeds strenger geworden. Voor (bestel)auto’s van de zaak met een datum eerste toelating op de weg vanaf 2017 is deze milieukorting teruggebracht tot één verlaagd percentage voor zogenoemde nulemissie-auto’s.
Per 2017: twee bijtellingscategorieën
Percentage | CO2-uitstoot per km |
4% | Geen uitstoot |
22% | >0 gram/kilometer |
Begrenzing
waterstof
Voor (bestel)auto’s van de zaak zonder CO2-uitstoot blijft de komende jaren het lage bijtellingspercentage van 4% gelden, ongeacht de techniek waarop zij rijden. Wel moet u per 2019 rekening houden met een begrenzing van de bijtellingsgrondslag voor deze auto’s. Alleen over de eerste € 50.000 van de waarde van de nieuwe auto van de zaak zonder CO2-uitstoot mag u dan die 4% bijtelling toepassen. De maximale korting is € 9.000. Over het meerdere geldt het standaard bijtellingspercentage van 22%. Auto’s die op waterstof rijden worden uitgezonderd van deze begrenzing van de bijtellingsgrondslag.
Overgangsrecht
tenaamstelling
Het bijtellingspercentage van 22% geldt alleen voor (bestel)auto’s met een datum eerste tenaamstelling in of na 2017. Het bijtellingstarief wordt namelijk vastgesteld voor een periode van zestig maanden. Dit overgangsrecht is ingesteld om te voorkomen dat u en de werknemers met een auto van de zaak door alle aanpassingen elk jaar met andere bijtellingspercentages te maken zouden krijgen.
De bijtelling in 2015 en 2016
De bijtellingspercentages en CO2-grenswaarden werden in het verleden per jaar vastgesteld. Het betreffende tarief blijft daarna gedurende zestig maanden van kracht.
Datum eerste tenaamstelling in 2015 | |
CO2-uitstoot per km | Bijtellingspercentage |
0 gram (volledig elektrisch) | 4% |
1-50 gram | 7% |
51-82 gram | 14% |
83-110 gram | 20% |
> 110 gram | 25% |
Datum eerste tenaamstelling in 2016 | |
CO2-uitstoot per km | Bijtellingspercentage |
0 gram (volledig elektrisch) | 4% |
1-50 gram | 15% |
51-106 gram | 21% |
> 106 gram | 25% |
eenmalig
Voor auto’s die nu nieuw worden aangeschaft, geldt het oorspronkelijke bijtellingspercentage eenmalig voor de periode van zestig maanden na de maand waarin de datum eerste toelating op de weg valt. Na die periode moet het bijtellingspercentage jaarlijks worden bepaald en toegepast volgens de regels van dat moment.
Via rendement.nl/mtdossier vindt u een compleet overzicht van de CO2-uitstootgrenzen en bijtellingspercentages van 2012 tot en met 2020.