4.3 Optimaal benutten van medewerkers
Er zijn meerdere manieren om medewerkers in deze fase optimaal te benutten: bijvoorbeeld als ambassadeur van de organisatie en als frisse wind op de afdeling of bij projecten.
4.3.1 Ambassadeur van de organisatie
kritisch klankbord
Medewerkers uit de oriëntatiefase kunnen een mix zijn van kritisch klankbord en ambassadeur van de organisatie. Deze generatie vlogt, blogt en deelt zo ongeveer alles op social media. Op die manier uiten ze hun mening ook op de werkvloer: zowel positief als negatief. Stimuleer dit gedrag vooral in de organisatie. Voor de leidinggevenden van een andere generatie zal dit advies misschien even wennen zijn.
Stel grenzen bij het delen van informatie over de organisatie of collega’s op social media: leg uit waarom sommige informatie wel, en andere niet mag. Maak eventueel gebruik van een gedragscode (u vindt een voorbeeld op rendement.nl/mtdossier) voor het omgaan met social media
Blogs
employer branding
De voordelen van het delen van meningen over uw organisatie zijn enorm. Bedenk maar eens wat het bereik zou zijn als al uw medewerkers leuke blogs, TikTok-fimpjes, vlogs enzovoort zouden delen met hun netwerken. Dit levert niet alleen reclame op voor uw producten en diensten, maar biedt ook een perfecte vorm van employer branding in een zeer krappe arbeidsmarkt.
Profiteren
gedragscode
Daarnaast is technologie zo verweven met deze generatie, dat het vreemd zou zijn als ze er niets mee zouden kunnen of mogen doen. Dan is het goed om daarvan te profiteren. De eerdergenoemde gedragscode helpt om eventuele negatieve berichten zo veel mogelijk te voorkomen.
feedback
Komt er toch een negatief bericht doorheen, dan kunt u dit ook interperteren als directe feedback waarmee u aan de slag kunt. Transparantie is voor deze generatie namelijk een groot goed. Het is tenslotte ook beter om een gemotiveerde medewerker ín de organisatie te hebben die de situatie wil verbeteren, dan een negatief geluid van buiten de organisatie te ontvangen.
4.3.2 Brede kennis
betrekken
Een tweede manier om een win-winsituatie met medewerkers uit deze levensfase te halen, is in lijn met de valkuil uit paragraaf 4.2.2. Zet deze groep werknemers dus juist voor veel verschillende projecten, taken en groepen in. Dit helpt om ze bij de organisatie te betrekken en te boeien. Doordat ze digitaal allerlei informatie weten te vinden, kunnen ze inhoudelijk al snel meepraten en -denken over veel verschillende taken.
De oudere medewerkers kunnen hun kennis meteen aanvullen met de frisse en bredere kennis van de jonge medewerkers en hun technologische hulpbronnen.