U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Assessments5. Bias en DE&I5.3 DE&I implementeren in het HR-proces

5.3 DE&I implementeren in het HR-proces

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2023

raamwerk

Om (on)bewuste bias te verminderen, is het goed om alle relevante HR-aspecten tegen het licht te houden. Er is niet één specifieke interventie die het verschil maakt; het gaat om de optelsom van alle HR-gerelateerde processen. Er zijn verschillende ‘volwassenheidsmodellen’ die handig zijn als uw organisatie aan de slag wil met DE&I. Het belangrijkste doel achter deze modellen voor diversiteit en inclusie is dat ze een raamwerk bieden om organisaties te helpen begrijpen waar ze zich bevinden op het gebied van diversiteit en inclusie, en hoe ze daarin kunnen groeien en verbeteren.

Deze modellen benadrukken dat DE&I niet alleen een kwestie is van beleid en procedures, maar ook van organisatiecultuur en het gedrag van werknemers en leiders.

Nulmeting

lokaal

Overigens is de belevenis van werknemers en toepassing van DE&I ook afhankelijk van de internationale context waarin uw organisatie opereert. Een lokale benadering is het beste, want de begrippen hebben in Nederland een andere betekenis dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of India.

beleid

Wilt u werkelijk stappen maken, begin dan met een nulmeting: breng de huidige situatie in kaart. Onderzoek de mate waarin DE&I geïntegreerd is in het beleid voor werving en selectie en talentontwikkelingsprogramma’s, en bekijk welke instrumenten uw organisatie tot haar beschikking heeft. Stel uzelf ook de vraag in hoeverre DE&I een strategisch onderdeel vormt binnen de organisatie en of DE&I meeweegt bij de beoordeling van leidinggevenden op alle niveaus.

Actieplan

uitkomsten

voortgang

Bespreek de uitkomsten van de nulmeting met interne stake­holders (leidinggevenden, het managementteam of de directie en eventueel verandermanagers) en stel met elkaar vast of deze overeenkomen met het beeld dat zij hebben van DE&I binnen de organisatie. Bepaal op basis hiervan gezamenlijk doelen voor zowel de korte als lange termijn. Vervolgens kunt u een actieplan opstellen en de voortgang meten. Het meest logische is om werkgroepen te vormen rondom de verschillende thema’s die in de strategie zijn opgenomen.

U kunt denken aan thema’s zoals toegankelijkheid voor mensen met een beperking, bewustwording van bias, kennis van andere culturen, overtuigingen en voorkeuren, en DE&I en leiderschap.

Leveranciers

klachtenproces

U kunt leveranciers van assessments vragen welke ondersteuning zij kunnen bieden op bepaalde onderdelen. Informeer bijvoorbeeld naar hun genomen maatregelen om bias te voorkomen en controleer certificaten, zoals die van de COTAN. Daarnaast is het aan te raden om beschikbare trainingen te onderzoeken en een klachtenproces te implementeren via een onafhankelijk persoon. Deze klachten kunt u gebruiken als feedback, zodat uw organisatie daarvan kan leren.