7.4 Het scholingsplan
scholingsbehoefte
Om het effect van scholing te vergroten, is een scholingsplan onmisbaar. Daarmee staat u op gezette tijden stil bij de scholingsbehoefte van uw OR en ontwikkelt u een visie op de ontwikkeling van de OR op de (middel)lange termijn.
Het scholingsplan gebruikt u in het gesprek met de bestuurder over de ontwikkeling van uw OR. Het belang van scholing is immers wederzijds en als u dat in kaart brengt, is dat voor de bestuurder een sterk signaal.
Scholing is altijd maatwerk – niet ieder OR-lid heeft hetzelfde kennis- of vaardigheidsniveau – en met een scholingsplan brengt u dat zo goed mogelijk in kaart. Bovendien creëert u op die manier grip op de ontwikkeling van uw OR en geeft u uw bestuurder een concreet inzicht. U komt tot een concreet scholingsplan in vijf stappen.
Stap 1: Vertrekpunt vaststellen
visie
U start met het vaststellen waar de OR op dit moment staat en wat de visie is van uw OR voor de komende periode. Kijk ook naar de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie! Afhankelijk van het beeld dat u voor zich heeft, bepaalt u welke kennis en vaardigheden er in uw OR aanwezig zijn en wat er nog ontbreekt.
scholingsbehoefte
Kijk ook breder. Heeft u mensen in uw netwerk die over kennis of vaardigheden beschikken die uw OR mist? Betrek hen dan bij het OR-werk. Een goed alternatief voor zelf scholen op alle ontbrekende kennis en vaardigheden!
Stap 2: Gewenste ontwikkeling bepalen
Vervolgens stelt u de concrete scholingsbehoefte vast. Dat doet u voor de OR als team, maar ook per lid. Als het gaat om kennis (inhoudelijk), kijkt u naar de onderwerpen die op de rol staan voor de huidige zittingsperiode. Staat er een fusie op het programma, wil uw bestuurder eigenrisicodrager worden of wil hij voortaan met uw OR onderhandelen over arbeidsvoorwaarden? Die onderwerpen bepalen op welke inhoudelijke kennis u zich wilt laten scholen. De manier waarop u met die onderwerpen aan de slag gaat, is bepalend voor de vaardigheden waarop u zich wilt ontwikkelen.
Bepaal met elkaar of het slim is dat iedereen op dezelfde kennis of vaardigheden wordt getraind of dat u ontwikkeling op verschillende vaardigheden en inhoudelijke onderwerpen wilt verdelen. Daarmee brengt u binnen de OR meer variatie aan in expertise en vaardigheden.
Stap 3: Scholingsvorm kiezen
Zodra u weet wat u wilt ontwikkelen, kunt u bepalen hoe u dat wilt ontwikkelen. Vorm kiezen dus. Er is een breed aanbod van online- en offline-opleidingen, workshops, congressen en coachings-, trainings- of begeleidingstrajecten.
Via het register MZ-opleiders, mz-opleiders.nl, kunt u zoeken naar gecertificeerde opleiders. Momenteel zijn daar 129 begeleiders geregistreerd.
Stap 4: Scholingsplan invullen
leerdoelen
U heeft nu genoeg informatie om uw scholingsplan op te stellen. Formuleer concrete leerdoelen door ze SMART te maken (paragraaf 4.2). Vermeld verder het budget en welke deskundigen u wilt inschakelen. Neem in het plan ook op wanneer u tussentijdse reflecties inplant. Daarin monitort u de voortgang en kunt u het plan waar nodig bijstellen.
Is uw OR-scholingsplan af, dan bespreekt u het vervolgens met de bestuurder. Zo is voor iedereen het vertrek- en eindpunt helder.
Stap 5: Scholing evalueren
uitkomst
U bepaalt het rendement van een opleiding door achteraf te evalueren. Zijn de vooraf gestelde leerdoelen behaald? Het mooiste is natuurlijk als het antwoord ‘ja’ is, maar vaak is de uitkomst genuanceerder. Kijk ook naar de beleving, tevredenheid over de opleider, de trainer, de tijdsbesteding, de praktische toepasbaarheid en zo verder. Stel met elkaar vast wat u hiermee doet in de toekomst voor de ontwikkeling van uw OR en de individuele leden.