U bent hier

OR & Medezeggenschap
OR en milieu8. Zorg voor het milieu in de organisatie verankeren8.3 Intern communiceren

8.3 Intern communiceren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2022

Er zijn drie redenen voor de OR om goed te communiceren met de achterban:

  • Geven van informatie: op de hoogte brengen van de achterban. Maak duidelijk op welke onderwerpen de OR zich richt.
  • Betrekken van de achterban bij allerlei vraagstukken: vragen van input.
  • Toegevoegde waarden aantonen van de OR: laat zien wat het werk van de OR oplevert.

Input

nieuwsbrief

Een OR vergeet nogal eens om aan dit laatste punt aandacht te besteden. Een OR vindt het namelijk vaak lastig om aan te geven wat zijn rol in een traject is geweest. Maar als uw OR input heeft geleverd en als hier ook echt wat mee is gebeurd, is het waardevol om dat te communiceren. Maak duidelijk, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, wat er is gebeurd met uw input. Dan wordt voor alle werknemers inzichtelijk wat de toegevoegde waarde van uw OR is (geweest). Heeft uw OR de achterban bevraagd, maak dan ook duidelijk wat er met de uitkomsten daarvan is gebeurd.

Offerte

Stel dat uw OR een voorstel heeft gedaan om over te gaan naar een elektrisch wagenpark. Er is inmiddels groen licht van de bestuurder en het voorstel is samen met de HR-afdeling uitgewerkt. Na verder onderzoek en diverse offertes heeft de organisatie daadwerkelijk gekozen voor een duurzaam elektrisch wagenpark. Uw OR kan dan aangeven dat het elektrisch rijden op initiatief van de OR verder is onderzocht en uiteindelijk ook is uitgevoerd.

Communicatie bij bijzondere gebeurtenis

Bepaalde grote of belangrijke veranderingen in de organisatie vragen om extra aandacht in de communicatie. Denk aan een reorganisatie, een verhuizing van een grote locatie of de invoering van een ander beloningssysteem. Dit vraagt dan om maatwerk bij de communicatie met de achterban. Want vaak gaan dit soort veranderingen gepaard met veel onrust bij en vragen van de werknemers. Een meer specifieke en meer frequente communicatie is dan gewenst. Uw OR kan bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsflits over dit onderwerp uitbrengen. Of een enquête uitzetten bij de achterban. De resultaten daarvan neemt u dan mee in de gesprekken met uw bestuurder.