U bent hier

7.2 Taken van arbocoördinator

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juni 2017

goed ­omschrijven

De positie die de arbocoördinator inneemt, bepaalt voor een groot deel ook zijn taken. Bij die positie past ook zijn rol, die u eerst goed moet omschrijven om daarna zijn takenpakket vast te stellen.

7.2.1 Rol

contracten afsluiten

Om een arbocoördinator aan te stellen, moet u wel weten wat hij moet gaan doen. Uiteraard heeft u een lijst met concrete taken (zie paragraaf 7.2.2), maar u moet eerst zijn rol benoemen. Stelt u hem aan voor beleidsvorming of houdt hij alleen toezicht op de uitvoering. Ook kunt u beide rollen van hem verwachten. Daarnaast moet u bepalen welke afspraken hij kan maken met externen en of hij contracten met hen kan afsluiten.

Intern

De positie van arbocoördinator binnen uw organisatie moet duidelijk benoemd worden. Niet alleen naar de coördinator toe, maar juist ook naar de andere arbomedewerkers. Zij moeten namelijk ook weten welke positie zij innemen ten opzichte van de arbocoördinator.

Leg de positie en bevoegdheden van de arbocoördinator vast, zwart-op-wit en deel het met andere arbodeskundigen. Op die manier weten alle betrokken werknemers waar zij aan toe zijn en welke hiërarchische positie zij innemen ten opzichte van de coördinator.

7.2.2 Concrete taken

samenwerken

basistaken­pakket

controleren

De arbocoördinator heeft een concreet takenpakket. De inhoud van dat takenpakket is per organisatie verschillend. Het is afhankelijk van de werkzaamheden op de werkplek en het aantal werknemers dat op die werkplek actief is. Ook het aantal andere arbomedewerkers dat aanwezig is, speelt daar een rol in. Toch zijn er een aantal concrete taken te benoemen die iedere arbocoördinator wel invult. Samenwerken moet sowieso hoog in het vaandel staan. Hij is de aangewezen persoon om de neuzen van de interne arbomedewerkers dezelfde kant op te krijgen. Daarnaast is hij het contactpersoon en aanspreekpunt voor externe arbopartijen. Het basistakenpakket van de arbocoördinator ziet er daarom als volgt uit:

  • het arbobeleid vormgeven;
  • dat beleid voorleggen aan werkgever en eventueel OR;
  • zorgen voor een goede communicatie tussen interne en externe arbopartijen;
  • als er een OR is, dan daarmee actief samenwerken;
  • toezien op de uitvoering van het beleid;
  • het effect van het beleid controleren en in beeld brengen;
  • toezicht houden op en meewerken aan de RI&E en het plan van aanpak;
  • organiseren van of zelf voorlichting geven aan medewerkers.

Geen instemming

niet vanzelfsprekend

De functie van arbocoördinator is belangrijk, hij zet het beleid neer en coördineert de samenwerking tussen de partijen die betrokken zijn bij het beleid. Hoewel het nut van de functie niet ter discussie staat, is het niet vanzelfsprekend dat hij wordt aangesteld. Het is namelijk moeilijk hard te maken dat uw organisatie een arbocoördinator moet aanstellen. Zowel de Arbowet als de Wet op de ondernemingsraden (WOR) noemt de functie niet. Er bestaat dus geen verplichting om de coördinator aan te stellen en het medezeggenschapsorgaan heeft geen instemmingsrecht over de aanstelling of inhoud van de functie.

Instemming en draagvlak

groot ­draagvlak

Pas als de functie van arbocoördinator in de RI&E is opgenomen, heeft de OR daarover het instemmingsrecht. De medezeggenschapsraad heeft namelijk instemmingsrecht over de RI&E. De OR kan dan aansturen op een duidelijke taak- en functieomschrijving. Daarnaast is het voor het functioneren van de arbocoördinator van groot belang dat er een groot draagvlak is onder de arbopartijen. Het is daarom slim om de BHV- en preventiemedewerker toch een stem te geven in de aanstelling van een arbocoördinator.