U bent hier

4.6 Nieuwe wetgeving

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2021

aanscherping

Discriminatie en diversiteit vragen om aanscherping van de wetgeving. Er zijn een aantal nieuwe wetten (status: augustus 2021) in de maak, die gelijke behandeling in de werving en selectie en diversiteit in de top moeten bevorderen.

4.6.1 Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

inzichtelijk

werkwijze

streefcijfers

Het voorstel voor de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie ligt bij het ter perse gaan van dit dossier nog bij de Tweede Kamer. De belangrijkste punten zijn:

  • De verplichtingen gelden voor de werkgever en degene die zich bezighoudt met arbeidsbemiddeling. De werkgever is ook verantwoordelijk voor de werkzaamheden van een derde die de werkgever inschakelt voor de werving en selectie. Discrimineert deze derde, dan komt dat mogelijk voor rekening van de werkgever.
  • Uw werving en selectie moet gericht zijn op relevante functie-eisen en de procedure moet inzichtelijk, controleerbaar en systematisch zijn opgezet. De handvatten hiervoor heeft u in hoofdstuk 3 gekregen.
  • U heeft een ‘vergewisplicht’ als u een geautomatiseerd systeem gebruikt. U moet er zeker van zijn dat het systeem discriminatie niet in de hand werkt. Goed nieuws, want u zoekt naar meer diversiteit en bent niet gebaat bij een systeem dat mogelijk geschikte kandidaten uitsluit!
  • U wordt verplicht uw werkwijze bij werving en selectie vast te leggen.
  • Inspectie SZW krijgt de mogelijkheid om sancties op te leggen. Eerst zal de inspectie naleving eisen. Als u daar geen gehoor aan geeft, kan een boete volgen.

4.6.2 Wetsvoorstel voor quota vrouwen in de top

nietig

Nu het vaststellen van streefcijfers voor vrouwen in de top onvoldoende heeft opgeleverd, ligt er een wetsvoorstel voor het invoeren van quota bij de Eerste Kamer. De Tweede Kamer stemde al in op 11 februari 2021. Naar verwachting buigt de Eerste Kamer zich na het zomerreces 2021 over het wetsvoorstel. De belangrijkste punten luiden als volgt:

  • De Raad van Commissarissen (RvC) in bv’s moet bestaan uit ten minste een derde mannen en een derde vrouwen. Een benoeming in strijd met deze verdeling is nietig.
  • Grote nv’s en bv’s moeten zelf passende en ambitieuze doelen vaststellen voor genderdiversiteit in de vorm van streefcijfers voor het bestuur, de RvC en werknemers in leidinggevende functies. De categorieën daarvoor bepaalt een organisatie zelf. De organisatie moet een plan van aanpak maken om deze doelen te bereiken en redenen aanwijzen als deze doelen niet worden bereikt.