9.2 Ineffectieve communicatie
opties
Ineffectieve communicatiepatronen verergeren conflicten tussen OR-leden. De zogeheten dramadriehoek laat een ineffectief interactiepatroon zien voor communicatie. U wilt tijdens een conflict absoluut niet in deze dramadriehoek belanden. Als OR-leden vanuit de dramadriehoek reageren, heeft dat vaak te maken met onderliggende emoties die ze niet prijsgeven. Toch is het voor het oplossen van het conflict belangrijk deze emoties wel te bespreken. De dramadriehoek kent drie uitwisselbare rollen: de aanklager, het slachtoffer en de redder.
- De aanklager: klaagt en veroordeelt snel. Hij is assertief, snel met aangeven dat altijd alles aan de ander ligt en nooit aan hem. Hij heeft veel boosheid in zich.
- Het slachtoffer: voelt zich onderdrukt en hulpeloos. Heeft het gevoel dat alles hem overkomt en dat hij geen invloed heeft. Hij klaagt over alles wat hij wil en niet bereikt.
- De redder: neemt de situatie over en geeft adviezen. Hij is extreem behulpzaam en offert zichzelf op. Hij wil graag nodig zijn.
Bent u toch ongewild in de dramadriehoek beland, dan is het verstandig om daar zo snel mogelijk weer uit te ontsnappen. Dat doet u als volgt:
- Neem verantwoordelijkheid voor uw eigen gedrag.
- Spreek de ander aan op zijn verantwoordelijkheid.
- Geef uw grenzen duidelijk aan.
- Geef de ander feedback.
- Vraag de ander wat hij nodig heeft en bied hulp aan.
- Maak afspraken over wat de ander zelf gaat doen.
- Zorg voor een veilige omgeving waarin de ander zijn gevoelens bespreekbaar kan maken.
Als u merkt dat er communicatie vanuit de rollen in de dramadriehoek plaatsvindt, is het belangrijk om eerst de emoties boven tafel te krijgen voor u inhoudelijk verder praat. Door de emoties krijgt de ander een tunnelvisie en is er weinig ruimte voor andermans belangen.