U bent hier

Onderneming & Fiscus
Fraudebestrijding10. Frauderen met tijd en declaraties10.2 Uren

10.2 Uren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2022

overwerk

Een andere vorm van tijdfraude is het onterecht claimen van uren. Vooral werknemers die met grote regelmaat overwerken, kunnen het aantal uren moeiteloos wat aandikken. Zeker als ze vinden dat de financiële vergoeding van overuren te laag is, hebben ze minder gewetensbezwaren. Sommige werknemers voelen zich gedwongen zulke maatregelen te nemen vanwege privéomstandigheden.

10.2.1 Toeslagen en vergoedingen

vaste
vergoeding

In sommige ondernemingen houden kostenvergoedingen verband met het aantal gewerkte uren. Zulke constructies kunnen het interessanter maken voor werknemers om te frauderen met tijd. Heeft uw onderneming daar last van, dan kunt u ervoor kiezen om voortaan vaste kostenvergoedingen te hanteren.

Controle op de gewerkte uren is misschien lastiger nu veel werknemers gedeeltelijk blijven thuiswerken. Hoe regelt u dan de bereikbaarheid en werktijden? Op rendement.nl/fadossier vindt u een aantal handige tips.

10.2.2 Tijdfraude tegengaan

tijdregistratie

Uren onterecht claimen – eventueel in verband met kostenvergoedingen – is een zwakke plek in de onderneming. Om dit tegen te gaan, moet u zorgen voor werkprocessen met automatische controlemechanismen en optimale functiescheiding (zie ook hoofdstuk 4). Verder kunt u controleren of de gegevens van de tijdregistratie kloppen met de individuele urenverantwoordingen en de vakantiekaarten. Onterecht overwerk claimen kan tot slot worden tegengegaan door verplicht te stellen dat werknemers eerst toestemming vragen aan een direct leidinggevende voor overwerk.

Gedrag

signaal

Naast functiescheiding en controle om fraude te voorkomen, is bepaald gedrag ook een signaal van tijdfraude. Denk bijvoorbeeld aan de werknemer die altijd als laatste nog op kantoor aanwezig is, een half uur daarna zelf vertrekt, maar toch voor twee uur overwerk schrijft. Of een werknemer die volhoudt bepaalde taken te hebben uitgevoerd, terwijl klanten het tegendeel beweren.