5.3 Digitale diensten
Zoals u eerder heeft kunnen lezen, gelden er andere regels voor digitale diensten. De afgelopen jaren zijn de regels voor deze diensten meerdere malen gewijzigd. Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Is de klant een ondernemer, dan verlegt u de BTW.
eigen land
De afnemer berekent zelf de BTW en betaalt deze in zijn eigen land. Als de klant geen BTW-identificatienummer heeft, moet u zich registreren in het EU-land van uw klant en daar de BTW aangeven en afdragen. Hierop bestaat sinds 1 januari 2019 één uitzondering.
Om te voorkomen dat u zich in elk EU-land waar u digitale diensten levert moet registreren, kunt u gebruikmaken van de mini-one-stop-shop-regeling (MOSS). U kunt dan de BTW over de digitale diensten die u levert aan particulieren alleen via één EU-land aangeven (zie paragraaf 5.4).
5.3.1 Welke digitale diensten?
elektronisch
telecom
radio en tv
Digitale diensten in de zin van de wet zijn:
- Elektronische diensten oftewel diensten die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Deze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd. Denk hierbij aan:
- onlineverkeersinformatie en -weerberichten;
- onlinedagbladen en -tijdschriften;
- onlinegegevensopslag;
- toegang tot of downloaden van software;
- gebruik van zoekmachines en onlinespelen.
- Telecommunicatiediensten: hieronder vallen diensten die betrekking hebben op de transmissie, uitzending of ontvangst van signalen, tekst, beelden, geluiden of informatie via draad, radiogolven, optische of andere elektromagnetische systemen. Daarbij horen ook de overdracht en het verlenen van het recht om gebruik te maken van capaciteit voor een dergelijke transmissie, uitzending of ontvangst. Denk hierbij aan telefonie, sms, toegang tot internet en voicemail.
- Radio- en televisieomroepdiensten: het gaat om diensten met audio- en audiovisuele inhoud, zoals radio- of televisieprogramma’s die door en onder de redactionele verantwoordelijkheid van een aanbieder van mediadiensten op basis van een programmaschema via communicatienetwerken aan het grote publiek worden aangeboden voor het gelijktijdig beluisteren of bekijken.
5.3.2 Vanaf 1 januari 2019
grensbedrag
Sinds 1 januari 2019 moet u bij de levering van digitale diensten aan niet-ondernemers in andere EU-landen rekening houden met een grensbedrag van € 10.000. Is uw omzet daarvan in één kalenderjaar, én het kalenderjaar ervoor, niet meer dan € 10.000? Dan moet u de BTW over deze diensten aangeven en afdragen in Nederland. Tot 1 januari 2019 waren deze diensten belast in het woonland van de klant.
Registreren
registreren
Wilt u toch BTW aangeven en afdragen in het EU-land van de particulieren waaraan u levert? Dan moet u zich in deze EU-landen registreren en BTW-aangifte doen volgens de regels van dat land. U kunt ook de MOSS-regeling gebruiken.
Geef uw keuze door met het formulier ‘Keuze plaats van dienst digitale diensten’. Dit formulier is te downloaden via de site van de Belastingdienst.
5.3.3 Plaatsbepaling
locatie
vaste lijn
Het kan soms lastig zijn om de plaats waar de digitale dienst plaatsvindt te bepalen. Voor bepaalde digitale diensten bepaalt u de plaats waar de dienst belast is op basis van:
- de fysieke locatie, als u de dienst levert op een wifihotspot, telefooncel, internetcafé, restaurant of hotellobby;
- de plaats van vertrek van het personenvervoer, als u de dienst levert aan boord van een schip, vliegtuig of trein, bij personenvervoer binnen de EU;
- de plaats waar de vaste lijn van de particulier is geïnstalleerd, als u de dienst levert via een vaste lijn;
- de landencode van de simkaart van de particulier, als u de dienst via een mobiele telefoon levert;
- de plek waar de decoder is, of de plaats waar de viewing card naar toe is gestuurd, als voor de dienst een decoder of viewing card vereist is.
Administratieve verplichtingen
richtlijnen
Als u bovenstaande richtlijnen toepast, hoeft u geen andere informatie bij uw klant op te vragen. Wilt u afwijken van deze richtlijnen? Dan moet u zelf de plaats opgeven waar uw klant woont. Hiervoor heeft u drie niet-tegenstrijdige bewijsmiddelen nodig. De ficus accepteert in ieder geval:
- het factuuradres;
- bankgegevens;
- het IP-adres of andere zakelijke gegevens.
U heeft maar één bewijsstuk nodig als uw omzet digitale diensten in het lopende of voorafgaande kalenderjaar niet hoger was dan € 100.000. Maar let op, dit bewijsstuk moet worden uitgegeven door iemand die bij de dienstverrichting betrokken is, maar niet uzelf of de afnemer.