U bent hier

3.3 Sancties

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

controle

Ontdekt een inspecteur bij een controle of onderzoek overtredingen van de regelgeving, dan kan hij sancties opleggen. Hoe zwaar de sanctie is, hangt af van de overtreden wet, de ernst van de overtreding en de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan. Bij een ernstige overtreding kan uw werkgever altijd een zware sanctie verwachten. Bij een lichtere overtreding spelen de omstandigheden een rol. Of specifieker: de mate waarin uw werkgever zijn eigen verantwoordelijkheid neemt in het voeren van een goed arbobeleid. In dat geval loont het dus om veel eigen initiatief te hebben genomen. De inspecteur zal bij constatering van een lichte overtreding namelijk een afweging maken: heeft hij een positieve indruk van de manier waarop uw werkgever het beleid voor veiligheid, gezondheid en werktijden van de werknemers heeft vormgegeven, dan komt uw organisatie doorgaans sneller weg met slechts een waarschuwing.

3.3.1 Mondelinge afspraak

Als het om een relatief lichte overtreding gaat, kan de inspecteur mondeling met uw werkgever afspreken welke maatregelen hij moet nemen om de situatie te verbeteren. Bij een mondelinge afspraak gaat het om overtredingen die uw werkgever snel en eenvoudig kan opheffen.

3.3.2 Schriftelijke waarschuwing

eis tot naleving

Uw werkgever kan bij relatief minder ernstige overtredingen ook een schriftelijke waarschuwing krijgen van de inspecteur of een schriftelijke zogenoemde ‘eis tot naleving van de wet’. In de brief staat doorgaans binnen welke termijn de werkgever de overtreding moet opheffen. Is dat na het verstrijken van de termijn niet gebeurd, dan volgt een boeterapport.

Geen inspecteur op de koffie in thuiswerkkantoor

thuiswerkplek

Door de coronacrisis heeft het thuiswerken een vlucht genomen. Een inspecteur heeft toegang tot alle werkplekken waar werknemers arbeid verrichten. In theorie zou een inspecteur dus ook de thuiswerkplek van de werknemers in uw organisatie kunnen controleren, maar in de praktijk controleert de NLA geen thuiswerkplekken.

Grondrecht

grondrecht

Volgens artikel 24, lid 3 van de Arbowet is de NLA bevoegd om zonder toestemming van de bewoner een huis te betreden. Maar in de praktijk is een huisbezoek niet nodig, want controle kan plaatsvinden via andere, minder ingrijpende mogelijkheden, zoals via een videoverbinding. Iedere Nederlandse burger heeft immers het grondrecht op ‘eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer’. Er moet sprake zijn van een bijzonder zwaarwegende reden om dit grondrecht aan de kant te zetten.

3.3.3 Boeterapport

overtreding

De inspecteur maakt een boeterapport niet alleen op als blijkt dat de werkgever een schriftelijke waarschuwing heeft genegeerd, maar ook als het om een ernstige overtreding gaat. Overtredingen waarbij de inspecteur vaak onmiddellijk overgaat tot het opstellen van een boeterapport zijn:

  • uitbuiting en onderbetaling van werknemers;
  • het in dienst hebben van buitenlandse werknemers die niet de benodigde werkvergunning hebben;
  • kinderen jonger dan 16 jaar langer laten werken dan wettelijk is toegestaan;
  • het niet melden van een ernstig bedrijfsongeval;
  • geen toezicht hebben op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

3.3.4 Stilleggen werkzaamheden

Bij ernstig gevaar voor de veiligheid van werknemers heeft een inspecteur de bevoegdheid om het werk onmiddellijk stil te leggen. Hij kan ook een deel van de werkzaamheden in de organisatie stilleggen.

Deze maatregel kan hij nemen bij acute gezondheidsgevaren, zoals het werken met wettelijk verboden stoffen, val- of knelgevaar of elektrocutiegevaar. Ook kan een inspecteur overgaan tot stillegging van het werk als er een misdrijf is gepleegd of als hij ontdekt dat in een organisatie kinderen onder de 12 jaar werken.

3.3.5 Proces-verbaal

misdrijf

Weigert de werkgever het werk stil te leggen, dan kan de inspecteur overgaan tot het opmaken van een proces-verbaal. Deze sanctie zal hij ook opleggen als er in de organisatie een misdrijf heeft plaatsgevonden of als er sprake is van een ernstige overtreding.

De Arbeidsinspectie is altijd bereid om advies en extra voorlichting te geven als er onduidelijkheden zijn. Heeft u een vraag, neem dan dus vooral contact op! De NLA handhaaft volgens het motto: ‘Hard waar het moet, zacht waar het kan.’

3.3.6 Dwangsom

niet verbeteren

De dwangsom is een sanctie die de inspecteur vaak oplegt als de werkgever de vereiste maatregelen niet heeft uitgevoerd. Denk aan het niet verbeteren van blootstelling aan gevaarlijke stoffen of gebrekkige voorlichting over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. De werkgever kan ook een dwangsom opgelegd krijgen als hij een eis tot loonnabetaling heeft genegeerd.

Gedragscode van de Arbeidsinspectie

willekeur ­voorkomen

De bevoegdheden van de Arbeidsinspectie reiken ver, maar dat betekent niet dat inspecteurs volledig hun eigen gang kunnen gaan. Het is belangrijk dat alle inspecteurs van de NLA op dezelfde manier te werk gaan bij controles. Om willekeur te voorkomen, moeten zij een speciale gedragscode volgen. Zo moeten de inspecteurs:

  • heel zorgvuldig omgaan met bedrijfsgegevens en persoonlijke gegevens van werknemers;
  • ervoor waken dat verkregen gegevens (zonder wettelijke reden) in handen komen van derden;
  • zorgen dat de sanctie past bij de ernst van de overtreding. De inspecteur kan dus niet zomaar alle werkzaamheden in de organisatie stilleggen omdat één van de werknemers zijn veiligheidshelm niet droeg tijdens de controle. Dat zou buitenproportioneel zijn.

Alle werknemers van de NLA moeten de gedragscode in acht nemen, bij alle controles.

3.3.7 Procedure

schriftelijke bevestiging

steekproef

Legt de inspecteur een sanctie op, dan krijgt de werkgever daarvan – behalve bij een mondelinge afspraak – een schriftelijke bevestiging. Hierin staat welke sanctie is opgelegd en binnen welke termijn de Arbeidsinspectie verwacht dat de werkgever het probleem aanpakt. De Arbeidsinspectie komt niet bij elke organisatie die een sanctie krijgt terug voor een extra controle, maar controleert via steekproeven. Blijkt tijdens een steekproef dat een organisatie de vereiste stappen voor verbetering van de situatie niet heeft genomen, dan kan de werkgever een zwaardere sanctie verwachten.

Illegale tewerkstelling

sancties

De NLA controleert scherp op illegale tewerkstelling en onderbetaling van migranten. Maar ze controleert niet alleen, de Arbeidsinspectie kan ook sancties opleggen, van een boete tot stillegging van de werkzaamheden.

Ondersteunende functie

betrekken

De Arbeidsinspectie heeft in de afgelopen jaren nog meer ingezet op service, voorlichting, preventie en ondersteuning. De NLA wil niet alleen werkgevers en werknemers, maar ook burgers te betrekken bij naleving van de wet.

Zet u in voor een veilige, gezonde werkomgeving

branche

Valt uw organisatie binnen een branche met verhoogde arbeidsrisico’s, bijvoorbeeld omdat werknemers met gevaarlijke stoffen in aanraking komen, dan is de kans op controles groter. Is uw branche relatief veilig, dan staat de inspecteur uiteraard alsnog op de stoep als er wél iets misgaat.

Voordeel

initiatief

risico

Het kan in het voordeel van de werkgever werken als hij kan aantonen dat hij samen met u zijn uiterste best doet om een goed arbobeleid te voeren. De Arbeidsinspectie houdt er rekening mee of uw organisatie of branche initiatief neemt om een gezonde en veilige werkomgeving te creëren voor werknemers. Toont uw organisatie weinig tot geen eigen initiatief, dan kunt u erop rekenen dat de inspecteur uw organisatie bij een controle harder aanpakt. De risico’s zijn in dat geval tenslotte groter.

3.3.8 Meerjarenplan 2019-2022

Bij haar beleid gaat de Arbeidsinspectie uit van een meerjarenplan en jaarplannen. Het huidige meerjarenplan loopt van 2019 tot 2022.

extra geld

Vanaf 2019 kreeg de Arbeidsinspectie er jaarlijks € 50 miljoen bij. Het extra geld zette de NLA in voor extra inspecteurs. Zo werd het mogelijk om meer inspecties uit te voeren. De Arbeidsinspectie zette vanaf 2019 in op:

  • bestrijding van arbeidsuitbuiting en onderbetaling;
  • verminderen van de risico’s van blootstelling aan gevaarlijke stoffen;
  • herstel van de balans tussen ongevalsonderzoeken en preventieve inspecties;
  • investeren in aanpak van arbeids(markt)discriminatie en informatiegestuurd werken.

Elk jaar verschijnt er een jaarplan dat is ingebed in het meerjarenplan. Meer over het jaarplan voor 2022 leest u in hoofdstuk 10.