U bent hier

4.2 Iedereen de dupe

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

langdurig

Hoewel een conflict meestal tussen twee individuen speelt, heeft het gevolgen voor de gehele organisatie. Niet alleen kan dit de kwaliteit van het werk beïnvloeden, ook het werkplezier neemt af en de sfeer verslechtert. Arbeidsconflicten die niet worden opgelost, kunnen escaleren en leiden dan vaak tot langdurig verzuim. Er zijn een aantal factoren die het risico van verzuim na een conflict verhogen, waaronder hoge werkdruk, onvoldoende sociale steun (van collega’s en de leidinggevende), een negatieve leiderschapsstijl en onvoldoende vaardigheid in conflicthantering.

Conflicten op het werk kunnen dus zo ernstig zijn, dat de betrokkenen er stress van krijgen. Dat is niet alleen schadelijk voor de gezondheid van de werknemer die het conflict heeft, het heeft ook gevolgen voor andere personen in de organisatie én voor de organisatie zelf.

4.2.1 Gevolgen voor de individuele werknemer

in het nauw

Werknemers die last hebben van werkstress kunnen zowel lichamelijke als psychische gezondheidsklachten krijgen. Stress door een aanhoudend conflict of door escalatie van en conflict is werkgerelateerde stress. Als het conflict er niet zou zijn, zou de persoon in kwestie geen stress ervaren. Een conflict kan de oorzaak zijn van het feit dat de werknemer verzuimt. De betrokkene kan zich zo in het nauw gedreven voelen, dat hij zich gedwongen voelt zich ziek te melden.

Op tijd signaleren

advies

Maar het kan ook zijn dat een medewerker door het conflict dusdanige gezondheidsklachten heeft gekregen dat hij niet meer in staat is zijn werk te doen. Verzuim door werkstress is vaak langdurig verzuim, en dat moet uw organisatie zien te voorkomen. Dat kan door een conflict op tijd te signaleren en naar een oplossing te zoeken. Aarzel niet om hierbij de bedrijfsarts om advies te vragen.

4.2.2 Gevolgen voor het team

mogelijkheden

overhoop

De meeste conflicten doen zich voor tussen mensen die nauw met elkaar samenwerken. Hoe meer contact, hoe meer mogelijkheden voor onenigheid er immers ontstaan. En hoewel een conflict tussen twee individuen een stuk overzichtelijker lijkt dan een conflict tussen of binnen groepen mensen, blijft het zelden tot die twee beperkt. Als twee werknemers in een team met elkaar overhoop liggen, heeft alsnog het hele team daar vaak last van.

Ander gedrag

anders gedragen

zeer nadelig

Uiteindelijk is een conflict altijd een probleem van de hele groep, zelfs al zijn niet eens alle leden ervan op de hoogte dat er een conflict is. De werknemers die erbij betrokken zijn, zullen zich uiteindelijk anders gaan gedragen als gevolg van het conflict, en dat levert spanningen op voor hun omgeving. Ook collega’s op dezelfde afdelingen en leden uit hetzelfde team zullen dit voelen. Het kan de onderlinge relaties en de werksfeer zeer nadelig beïnvloeden.

Nadelige gevolgen van conflicten

saamhorigheid

loyaliteit

‘Conflict’ heeft voor de meeste mensen een negatieve bijklank. Een ruzie of een hoog oplopend meningsverschil kan immers grote gevolgen hebben. Conflicten in organisaties kunnen de volgende gevaren met zich meebrengen:

  • oplopende verzuimcijfers;
  • slechte werksfeer en minder werkplezier;
  • afnemende saamhorigheid tussen collega’s;
  • minder betrokkenheid bij de organisatie;
  • afnemende loyaliteit jegens de werkgever;
  • teruglopende productiviteit en kwaliteit van het werk;
  • kosten om tot een (juridische) oplossing van het conflict te komen.

4.2.3 Gevolgen voor de organisatie

imagoschade

Conflicten in een organisatie hebben invloed op de werksfeer. Ook de bedrijfscultuur kan eronder lijden. Want wat zegt het over uw organisatie als medewerkers ziek worden van een conflict? Als conflicten openlijk worden uitgevochten of in de openbaarheid komen, kan dit de goede naam van de organisatie aantasten. Die imagoschade kan bovendien langdurig zijn. Dat kan uw organisatie merken bij het aantrekken van nieuwe klanten of het behouden van bestaande klanten. Maar ook de werving van nieuwe medewerkers kan eronder lijden. Uw organisatie is dan niet langer een gewilde werkgever.

Conflicten kosten de organisatie geld

Conflicten kunnen indirect ook forse financiële gevolgen hebben. Als er een stijging is van het verzuim, kost dat uw organisatie geld. En werknemers die niet lekker in hun vel zitten of die met spanning in het lijf naar het werk komen, zijn minder tevreden en minder productief.

Fouten

concentratie

Dat kan weer leiden tot verminderde concentratie, waardoor er meer fouten worden gemaakt. Daarnaast kan het zijn dat uw werkgever kosten moet maken om het conflict op te lossen, zoals het inschakelen van een mediator of advocaat.