U bent hier

Onderneming & Administratie
Zakelijke mobiliteit1. Zakelijk reizen1.1 Arbeidsvoorwaarden en mobiliteit

1.1 Arbeidsvoorwaarden en mobiliteit

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

keuzevrijheid

Mobiliteit is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor werknemers. Veel werkgevers geven daarom een reiskostenvergoeding, leaseauto of fiets van de zaak aan werknemers. Steeds vaker maken werkgevers gebruik van een mobiliteitsbudget, zodat werknemers meer keuzevrijheid hebben.

1.1.1 Mobiliteitsbudget

beheren

voordelen

Met een mobiliteitsbudget geeft een werkgever werknemers (meestal) maandelijks een bedrag waarmee ze alle reiskosten voor hun werk betalen. De werknemers kiezen dan zelf hoe ze naar het werk gaan en beheren zelf hun budget. Ze hebben de touwtjes daardoor zelf in handen. Als werknemers flexibel kunnen omgaan met zakelijk vervoer, kan dat diverse voordelen hebben, zoals:

  • een besparing op de reiskosten;
  • een verlaging van parkeerproblematiek rond de werkplek;
  • een verbetering van de werk-privébalans voor de werknemer;
  • een verhoging van de productiviteit.

1.1.2 Mobiliteitskaart

direct afrekenen

Bij veel organisaties krijgt een werknemer een mobiliteitskaart, zodat hij zelf een keuze kan maken en de diverse vervoersvormen en mobiliteitsdiensten direct kan afrekenen. De werkgever ontvangt achteraf een rekening van de ritten waarvoor de werknemer de kaart heeft gebruikt. Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp.

Hoofdstuk 2 van dit dossier gaat verder in op het HR-beleid voor zakelijke mobiliteit en de werking van het mobiliteitsbudget en de mobiliteitskaart.

1.1.3 Collectieve arbeidsovereenkomst

afspraken

In een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) kunnen ook afspraken zijn gemaakt over de (verplichte) vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling van vervoer aan werknemers.

Fiscale regels

toetsen

fiscaal onjuist

Deze afspraken hoeven echter niet in lijn te zijn met de geldende fiscale regels. Dit betekent bijvoorbeeld dat er in een cao best een vergoeding van € 0,23 per zakelijke kilometer voor werknemers kan zijn afgesproken. Een organisatie mag dan slechts € 0,19 onbelast laten en moet het meerdere als loon bij de werknemer of ten laste van de vrije ruimte in de loonadministratie verwerken. Het is dus belangrijk om altijd de geldende cao-afspraken te toetsen aan de fiscale regels. Hiermee voorkomt een werkgever dat het aan werknemers vergoede, verstrekte of ter beschikking gestelde vervoer fiscaal onjuist wordt verwerkt, met alle financiële gevolgen van dien!