U bent hier

3.3 De relatie tussen bestuursverslag en jaarrekening

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2019

onlosmakelijk verbonden

Het bestuursverslag en de jaarrekening zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; zij mogen niet met elkaar in strijd zijn. Het is ook niet toegestaan om in de jaarrekening bepaalde toelichtingen achterwege te laten met een verwijzing naar het bestuursverslag.

Verwijzen

inzicht 
verbeteren

Omgekeerd is het wel mogelijk om in het bestuursverslag te verwijzen naar de jaarrekening, maar dan wel met een aanvullende uitleg om het inzicht in de cijfers te verbeteren.

Artikel 2:391, lid 4 BW: “Het bestuursverslag mag niet in strijd zijn met de jaarrekening. Indien het verschaffen van het in lid 1 bedoelde overzicht dit vereist, bevat het bestuursverslag verwijzingen naar en aanvullende uitleg over posten in de jaarrekening.”

3.3.1 Accountant

De onlosmakelijkheid tussen bestuursverslag en jaarrekening blijkt tevens uit het feit dat een accountant een oordeel moet geven over de verenigbaarheid van het bestuursverslag met de jaarrekening.

materiële fouten

Daarnaast moet de accountant controleren of het bestuursverslag alle verplichte elementen bevat en of er geen sprake is van materiële fouten. Dit oordeel is een onderdeel van de accountantsverklaring.

Verenigbaarheid

De tekst die de accountant toevoegt als blijkt dat het jaarverslag en de jaarrekening verenigbaar zijn en die is terug te vinden in artikel 2:393, lid 5 Titel 9 van het Burgerlijk Wetboek, luidt als volgt:

enkelvoudige jaarrekening

“De accountant geeft de uitslag van zijn onderzoek weer in een verklaring omtrent de getrouwheid van de jaarrekening.” De accountant kan een afzonderlijke verklaring afgeven voor de enkelvoudige jaarrekening en voor de geconsolideerde jaarrekening. Meer hierover in hoofdstuk 7.

3.3.2 Accountantsverklaring

voorschriften

richtlijnen

De accountantsverklaring omvat in ieder geval:

  • een vermelding op welke jaarrekening het onderzoek betrekking heeft en welke wettelijke voorschriften op de jaarrekening toepasselijk zijn;
  • een beschrijving van de reikwijdte van het onderzoek, waarin ten minste wordt vermeld welke richtlijnen voor de accountantscontrole in acht zijn genomen;
  • een oordeel of de jaarrekening het vereiste inzicht geeft en aan de wettelijk vereisten voldoet;
  • een verwijzing naar bepaalde zaken waarop de accountant in het bijzonder de aandacht vestigt, zonder een verklaring als bedoeld in lid 6, onderdeel b, af te geven;
  • een vermelding van de gebleken tekortkomingen naar aanleiding van het onderzoek volgens lid 3 of het bestuursverslag conform deze titel is opgesteld en of de in artikel 392 lid 1, onder b tot en met f, vereiste gegevens zijn toegevoegd;
  • een oordeel over de verenigbaarheid van het bestuursverslag met de jaarrekening (geeft expliciet uiting dat het bestuursverslag verenigbaar moet zijn met de jaarrekening);
  • een oordeel of er, in het licht van de tijdens het onderzoek van de jaarrekening verkregen kennis en begrip omtrent de rechtspersoon en zijn omgeving, materiële onjuistheden in het bestuursverslag zijn gebleken onder opgave van de aard van die onjuistheden.

Digitale accountantsverklaring

Sinds 1 januari 2018 moeten middelgrote ondernemingen hun jaarverslag digitaal via Standard Business Reporting (SBR) deponeren. Met het verdwijnen van de papieren jaarrekening verdween toen ook de papieren verklaring van de accountant én zijn handtekening daarop. Die is vervangen door de SBR Assurance. De accountantsverklaring moet namelijk ook via SBR worden aangeleverd.