5.4 Bankencollectief
collectief
Een drietal banken, ABN-AMRO, ING en Rabobank, zijn een aantal jaren geleden een initiatief gestart om een gemeenschappelijk platform te ontwikkelen voor de uitwisseling van gegevens tussen de banken en organisaties met betrekking tot de kredietverstrekking. Dit collectief is actief onder de naam Financiële Rapportages Coöperatief (FRC). Begin 2017 worden ruim twintig SBR-rapporten ondersteund. Het FRC probeert zo nauw mogelijk aan te sluiten op de SBRtaxonomie aangevuld met uitbreidingen als gevolg van de specifieke informatiebehoefte van banken.
De doelstelling van het FCR
krediet- rapportages
Het FRC is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van een technische infrastructuur waarmee financiële verantwoordingsinformatie van ondernemers en ondernemingen (ofwel de kredietrapportages) op een elektronische en gestandaardiseerde wijze wordt verstuurd naar de drie genoemde banken. Daarbij worden de uitgangspunten van Standard Business Reporting (SBR) gehanteerd, zoals die ook door de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en het Centraal Bureau voor de Statistiek worden gehanteerd. Het FRC definieert en beheert daarnaast de gezamenlijke verzameling van gegevens (ofwel de bankentaxonomie) die SBR mogelijk maakt. De aanlevering van kredietrapportages geschiedt ofwel met gebruikmaking van commerciële software van intermediairs via de zogeheten Machine-to-Machine-methode ofwel met gebruikmaking van het door het FRC ter beschikking gestelde aanleverportaal voor ondernemers, SBR Direct genaamd.
Bron: www.sbrbanken.nl
5.4.1 Kredietrapportage via SBR
Per 2017 zijn veel organisaties verplicht om de bancaire kredietrapportage per 2017 via SBR in te dienen. Per 1 januari 2017 stellen de drie grote banken (ABN AMRO, ING en Rabobank) die zijn aangesloten bij het FRC, het voor micro-ondernemingen en kleine rechtspersonen verplicht om kredietrapportages via SBR in te dienen. Om deze norm te kunnen stellen, moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om ook de samenstellingsverklaring via SBR in te dienen en dit is inmiddels mogelijk. Banken vragen accountants in bepaalde gevallen om samenstellingsverklaringen.
accountantsverklaring
De accountant stelt een overzicht samen met historische financiële informatie van uw onderneming. Het gaat dan om informatie uit de administratie, de jaarrekening en de belastingaangifte. De samenstellingsverklaring van accountants moet inzicht verschaffen in de kwaliteit van bancaire kredietrapportages en de juistheid en volledigheid garanderen. Met zo’n rapportage beoordeelt de bank of uw kredietaanvraag gehonoreerd kan worden. Mert een samenstellingsverklaring wordt geen zekerheid verstrekt, met een controleverklaring daarentegen wel.
5.4.2 Bankentaxonomie
woordenboek
releases
Voor al deze rapportages wordt gebruikgemaakt van de bankentaxonomie, een soort woordenboek met daarin de terminologie die de banken en accountantsorganisaties met elkaar hebben afgesproken. De gegevens die specifiek nodig zijn voor kredietrapportages, zijn in deze bankentaxonomie (BT2016.1) opgenomen. Zodra er nieuwe releases zijn van de Nederlandse taxonomie, zorgt de FRC voor de aanpassing van de bankentaxonomie.
De richtlijnen van het FRC voor het verstrekken van informatie volgens de SBR-standaard staan in het Bancair Kwaliteitsraamwerk voor Kredietrapportages (BKK). U kunt ze vinden op https://sbrbanken.nl/over-sbr/het-bkk/.