U bent hier

5.1 Kamer van Koophandel

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

verplichting

criteria

Vanaf 1 januari 2017 geldt er een verplichting om de deponering van jaarstukken met betrekking tot het verslagjaar 2016 bij de Kamer van Koophandel in SBR-formaat te doen. Deze verplichting geldt in eerste instantie voor ondernemingen die horen bij de regimes micro-entiteit en kleine ondernemingen. In principe betekent dit dat de verplichting geldt voor alle ondernemingen, die gedurende twee jaar voldoen aan twee van de volgende criteria (zie ook kader op p. 18):

  • Totale activa < € 6 miljoen
  • Omzet < € 12 miljoen
  • Aantal medewerkers < 50

Op basis van een onderzoek naar de deponeringen in de jaren 2013 en 2014 zou het gaan om ruim 680.000 ondernemingen. Dit betreft dan 98% (!) van de ondernemingen die in Nederland jaarcijfers moeten publiceren bij de Kamer van Koophandel.

verplicht

Per 1 januari 2018 zullen ondernemingen die vallen in het regime middelgroot worden verplicht om in SBR-formaat te rapporteren en een jaar later ook de ondernemingen die vallen in het regime groot.

Middelgrote en grote ondernemingen

In 2016 zijn de voorwaarden gewijzigd die aangeven of uw

onderneming kwalificeert als kleine, middelgrote of grote

onderneming. Hieronder ziet u de voorwaarden voor de middelgrote en grote (zie ook kaders op p. 18 en 26).

Middelgroot

Voor middelgrote ondernemingen geldt:

  • een balanstotaal tussen € 6 miljoen en € 20 miljoen;
  • netto-omzet tussen € 12 miljoen en € 40 miljoen;
  • tussen de 50 en 250 werknemers.

Groot

Voor grote ondernemingen geldt:

  • een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen;
  • een netto-omzet van meer dan € 40 miljoen;
  • meer dan 250 werknemers.

5.1.1 De taxonomie van de Kamer van Koophandel 2015

wijziging

De taxonomie voor de Kamer van Koophandel is al vele jaren in ontwikkeling. De taxonomie voor het verslagjaar 2016 is weer flink veranderd ten opzichte van die voor het verslagjaar 2015. Een belangrijke wijziging betreft de beperking van het aantal entry points. Voor het verslagjaar 2015 waren er specifieke entry points voor:

  • publicatie- of inrichtingstukken;
  • een horizontaal of een verticaal model;
  • verschillende combinaties van rapportage voor de regimes micro, klein, middelgroot en groot.
  • een categoriale of functionele indeling van de winst-en-verliesrekening;
  • een direct of indirect kasstroomoverzicht.

eenduidig

Deze aanpak leidde tot een groot aantal verschillende entry points (SBR-rapporten). Het voordeel van deze aanpak was dat de te rapporteren gegevens per SBR-rapport eenduidig waren gedefinieerd.

5.1.2 De taxonomie van de Kamer van Koophandel 2016

Voor het verslagjaar 2016 is dit aantal SBR-rapporten aanzienlijk teruggebracht. In de definitieve versie van de NT11.0 (over verslagjaar 2016), die in december 2016 beschikbaar is gekomen, zijn er elf SBR-rapporten gedefinieerd binnen het Kamer van Koophandel-domein.

Dit betreffen:

  • micro inrichtingstukken;
  • micro publicatiestukken;
  • klein inrichtingstukken;
  • klein publicatiestukken;
  • klein verticaal inrichtingstukken;
  • klein verticaal publicatiestukken;
  • klein – organisaties zonder winststreven;
  • middelgroot inrichtingstukken;
  • middelgroot verticaal inrichtingstukken;
  • groot inrichtingstukken;
  • groot verticaal inrichtingstukken.

software

In deze nieuwe structuur wordt van degene die de SBR-rapportage opstelt, verwacht dat hij zelf keuzes maakt over welke SBR-elementen hij wil gebruiken voor:

  • óf een categoriale;
  • óf een functionele indeling van de winst-en-verliesrekening;
  • of hij gebruik gaat maken van software die hem bij het maken van deze keuzes ondersteunt.

hybride

Op zich sluit deze aanpak wel aan bij de praktijk, waarin vaak in een soort hybride vorm, dus bijvoorbeeld een combinatie van een directe en indirecte kasstroom, wordt gerapporteerd. Dit heeft helaas wel weer een aantal nadelen:

  • interpretatieverschillen;
  • het verlaagt de kwaliteit van de gegevens;
  • het maakt het lastiger om gegevens met elkaar te vergelijken.

genereren

In ieder geval: een ondernemer die nu of binnenkort wordt verplicht om zijn jaarrekening als SBR-rapport bij de Kamer van Koophandel te deponeren heeft de opties die in hoofdstuk 3 zijn genoemd. Als hij besluit om het genereren van het SBR-rapport in eigen hand te nemen, moet hij zich goed laten informeren over de wijze waarop dit zou kunnen gebeuren en welke software in dit proces ondersteunend kan zijn.