U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)4. De voordelen van SBR4.1 Verlaging administratieve lasten

4.1 Verlaging administratieve lasten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

drijfveer

besparingen

kosten-
besparing

koppelen

Het verlagen van administratieve lasten is een van de grootste drijfveren geweest van de Nederlandse overheid om SBR in Nederland te introduceren. Bij de aanvang van het Nederlandse Taxonomie Project (NTP), de voorloper van het SBR-programma, is onderzoek gedaan naar de besparingen die SBR mogelijk zou opleveren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De calculaties kwamen uit op vele miljarden euro’s per jaar. En nog steeds zijn de te bereiken efficiencyverbeteringen en kostenbesparingen drijfveren voor de introductie van SBR in verschillende marktsegmenten. Het is duidelijk dat SBR zorgt voor een belangrijke standaardisatie binnen de rapportageketens. Maar op dit moment is het nog veelal zo dat SBR ergens aan het eind van de rapportageketen wordt geïntroduceerd. Dat betekent dat organisaties te maken krijgen met een extra stap in het rapportageproces, namelijk het koppelen van de brongegevens aan de rapportagestructuur, zoals voorgeschreven door een taxonomie.

SBR blijkt in de praktijk een reden om nog eens kritisch naar het rapportageproces te kijken en dan met name naar de initiële vastlegging van gegevens.

adequaat

Omdat in de SBR-taxonomie duidelijk is vastgelegd welke gegevens u op welke wijze moet rapporteren, kan de gebruiker aan de hand van deze informatie beoordelen of de basisregistratie van brongegevens op de meest adequate wijze gebeurt. De samensteller van de SBR-rapportage kan altijd kiezen uit:

  • een zo zuiver mogelijke vastlegging van brongegevens met een redelijk eenvoudige koppeling met SBR tot gevolg;
  • een rudimentaire vastlegging met daarna een proces om de brongegevens te herstructureren voordat ze gekoppeld kunnen worden.

Uiteindelijk zal verdergaande standaardisatie aanzienlijke besparingen opleveren, maar voordat die besparingen gerealiseerd kunnen worden, dienen veel organisaties hun rapportageprocessen nog eens kritisch te beoordelen en daar waar nodig aan te passen.