U bent hier

Onderneming & Administratie
Risicomanagement1. Introductie 1.7 Risicomanagement, een dynamisch proces

1.7 Risicomanagement, een dynamisch proces

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2016

dynamisch

reputatieschade

buitenland

De omgeving waarin ondernemingen opereren is niet statisch, maar dynamisch en verandert voortdurend en bovendien steeds sneller. De opvatting van de samenleving over duurzaamheid is daar een voorbeeld van. Milieu-incidenten krijgen veel meer aandacht dan in het verleden en kunnen leiden tot grote reputatieschade met financiële schade tot gevolg. Een andere dynamiek wordt veroorzaakt door technologie en digitale revolutie die het mogelijk maken om efficiënter te ondernemen en internationaal zaken te doen. Via digitale verkoopkanalen is het pad naar buitenlandse markten vrij eenvoudig te vinden.

(Digitale) revolutie is niet alleen hosanna...

De technologische en digitale revolutie heeft ook geleid tot grote bedreigingen voor veel organisaties. Consumenten kopen vaker artikelen via internet en prijsvergelijking is mogelijk. Prijsconcurrentie is daardoor toegenomen met in het kielzog faillissementen van traditionele warenhuizen. En als een bedrijf een keer niet optimaal presteert, wordt dit breed uitgemeten op social media. Verder heeft de technologische en digitale revolutie ook geleid tot toenemende cybercriminaliteit.

valkuil

Een valkuil bij het opzetten van een risicomanagementproces is om de aandacht te richten op de beheersing van interne processen en systemen. Maar vergeet de wijzigingen in de omgeving van uw onderneming niet. De grootste bedreigingen komen vaak van buiten! Risicomanagement moet daarom zowel intern als extern gericht zijn en altijd rekening houden met (externe) dynamiek.