U bent hier

Onderneming & Administratie
Privacy en AVG32. Social media

32. Social media

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2018

Op social media wemelt het van de persoonlijke informatie over mensen. Heel verleidelijk om te putten uit deze openbare bron van informatie. Vooral marketeers, recruiters en managers op zoek naar personeel zouden graag persoonsgegevens van social media willen plukken, maar dit ligt gevoelig. De wet staat lang niet altijd toe dat organisaties data van social media halen.

Facebook

Stel: u bent een manager en heeft een vacature uitstaan. Vier sollicitanten lijken u wel wat en u nodigt ze uit op gesprek. Waarschijnlijk zouden uw handen jeuken om deze sollicitanten op te zoeken op Facebook, Twitter en andere socialmediasites.

sollicitant

Draai de situatie nu om: u bent de sollicitant en ziet dat iemand van de organisatie waar u bij heeft gesolliciteerd uw melige vakantiefoto’s heeft bekeken. Geen fijne gedachte, nietwaar? U ziet, organisaties die snuffelen op profielen van sollicitanten of werknemers ligt gevoelig.

Werkgevers moeten terughoudend zijn bij het volgen van werknemers of sollicitanten op social media. Een sollicitant even googelen, lijkt zo onschuldig, maar is het niet. Onderzoek doen naar werknemers en sollicitanten op internet lijkt heel logisch. Toch is het raadplegen van iemands profiel op een socialmediaplatform als LinkedIn of Facebook al...
De waarschuwingen om op een socialmediasite als Facebook niet te vertellen wanneer u op vakantie bent, zijn bekend. De risico’s daarvan zijn ook duidelijk. Maar denk niet dat zulke waarschuwingen alleen voor consumenten gelden; ook organisaties moeten voorzichtig zijn met informatie delen op social media. Privacygevoelige informatie op LinkedIn Zo...