U bent hier

Onderneming & Administratie
Pensioen en AOW11. Pensioencommunicatie11.1 Verplichtingen werkgever

11.1 Verplichtingen werkgever

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: september 2021

aanbod doen

Binnen één maand na indiensttreding informeert de werkgever de werknemer over de pensioenregeling en of hij hem een aanbod tot een pensioenovereenkomst doet. Het is belangrijk dat een werkgever aan de regels voldoet, zodat hij niet met eventuele (pensioen)claims te maken krijgt.

11.1.1 Start van de pensioenregeling

informeren kenmerken

Is er sprake van een pensioenregeling, dan moet de werkgever erop toezien dat de pensioenuitvoerder de werknemer informeert over de kenmerken van de pensioenregeling. Dat moet gebeuren binnen drie maanden na de start van de deelname aan de pensioenregeling. Hier is dus feitelijk sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en pensioenuitvoerder. Deze verplichting is verder uitgewerkt in paragraaf 11.2.

11.1.2 Medezeggenschap

traject starten

Ook de medezeggenschap speelt hierbij een rol. Is een werkgever van plan om een besluit met betrekking tot de pensioenregeling te nemen, dan heeft hij de verplichting om het medezeggenschapstraject te starten. Dat kan de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of personeelsvergadering zijn. In hoofdstuk 12 komt deze verplichting uitgebreid aan bod.

Handige hulpmiddelen pensioencommunicatie

arbeidsrecht

Een werkgever kan de volgende handreikingen en modellen gebruiken als hulpmiddel:

  • Praten over pensioen: een handreiking van de SER voor kleine werkgevers, te vinden op ser.nl.
  • Werkgeverschecklist wegwijs in het pensioen: ontwikkeld door de SER en pensioenuitvoerders, te vinden op pensioenmodellen.nl.

11.1.3 Zorgplicht werkgevers

Verplichtingen van werkgevers hangen ook samen met de zorgplicht in het algemeen. Deze zorgplicht vloeit voort uit het arbeidsrecht. Als het om pensioen gaat, is er sprake van zowel een informatieplicht als een waarschuwingsplicht. In de praktijk zetten werkgevers daarom extra middelen en methodes in om de communicatie te bevorderen, zoals jaarlijkse pensioenpresentaties of -spreekuren. Bij een wijziging van de pensioenregeling is communicatie extra belangrijk.